Subsidie aanvraag voor koper of bouwheer

minijeffrey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Subsidie aanvraag voor koper of bouwheer

#1 , 19 nov 2019 13:34

Beste

Mijn aangekochte woning voldoet aan de E-peilnormen om een premie van Fluvius te krijgen. De bouwheer beweert echter dat zij recht hebben op die premie en zwaait met een zinnetje uit het lastenboek waarin staat dat de aannemer gerechtigd is om subsidies voor de woning aan te vragen. Dit wordt nergens vermeld in de compromis of in de notariële akte. De aktes zijn ondertussen bijna twee jaar getekend en de voorlopige oplevering ligt een jaar achter me dus het lijkt me zeer bizar dat zij nu nog een premie zouden mogen claimen?

Het lijkt mij persoonlijk logisch dat ze dat mogen doen als de woning nog van hun is, maar na verkoop/oplevering hebben zij toch geen zaken meer met de woning en kunnen ze toch geen premies meer aanvragen voor iets wat niet meer in hun bezit is?

Volgens Fluvius mag de koper de aanvraag doen op het moment dat hij eigenaar wordt van een woning en de bouwheer voordien.

Iemand juridisch advies of:

1. Dat zinnetje uverhaupt al wettelijk is (lees: mag de bouwheer elke premie claimen, ook na verkoop en oplevering)?
2. een idee wat de correcte wettelijke basis is hiervoor?

Hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2019 14:23

ik lees in ieder geval op de website van Fluvius dat de Epeil premie kan aangevraagd worden door iemand die niet de EPB-aangifteplichtige is, maar dat die aangifteplichtige dan wel de toestemming moet geven voor uitbetaling...
(ik denk in jullie geval dat de bouwpromotor de aangifteplichtige zal zijn?)

minijeffrey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2019 14:32

Zij zijn aangifteplichtig ja, maar ze weigeren dat document in te vullen en te tekenen... Fluvius zegt me dat ik het ook zonder kan doen, maar dan goed moet staven waarom (koopakte en andere bewijzen van eigenaarschap).

Ik wil gewoon wel niet over een jaar of zo dat ik die premie mag terugvorderen omdat de bouwheer de premie claimt.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2019 16:04

maar waarom hebben ze dan zelf de premie nog niet aangevraagd? Wat houdt hen tegen?

minijeffrey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2019 16:32

Je moet het EPC-verslag bijvoegen, dat is nu pas afgeleverd dus ze konden het nog niet vroeger aanvragen. Blijft nu de vraag: wie kan nu rechtsgeldig de aanvraag doen: ikzelf als eigenaar of zij als bouwheer, ook al is de oplevering al een jaar geleden gebeurd en zegt mijn boerenverstand dat ze nu te laat zijn daarvoor.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 20 nov 2019 09:47

Bij ons was het de bouwheer die de premie heeft geïnd maar nadien wel aan ons heeft doorgestort.

Sirkii
Berichten: 5397

#7 , 20 nov 2019 18:01

Je hebt - veronderstel ik - een aankoopcontract ondertekend waarin je akkoord ging met de inhoud van het lastenboek. Mi zijn de premies dan voor de verkoper omdat je voor akkoord getekend hebt in het aankoopcontract.

minijeffrey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2019 18:56

Dus de bouwheer mag dan oneindig in de tijd premies aanvragen voor mijn woning? Dat klinkt toch ook niet logisch...

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 20 nov 2019 19:58

Jeffrey

Lees je contract....
Daarin staan de afspraken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”