verkoopopdracht

genietertje
Topic Starter
Berichten: 2

verkoopopdracht

#1 , 07 feb 2013 15:53

Ik heb alles gelezen van "Stabilo". Ik ben ongeveer in dezelfde situatie. Ik ben op pensioen en wens mijn huis te verkopen.
Ik heb een immo-kantoor ingeschakeld maar lig nu wel 6 maand vast aan dit contract waarin hij een vergoeding vraagt van 3à4% op de verkoopprijs. in zijn contract staat ook dat hij minstens één maal per maand mij zou inlichten over zijn opdracht. Intussen 4 maand verder maar nog niets gehoord daaromtrent. VRAAG1 : kan ik dit contract opzeggen omdat de makelaar contractbreuk pleegt en is dat dan kosteloos ? VRAAG 2 : in het contract staat dat elk van de partijen een vergoeding verschuldigd is die gelijk is aan 75% (maximum 75%) van de vergoeding, bepaald in artikel 5 ingeval zij een fout zou begaan die de ontbinding van het contract in haar nadeel verantwoordt = mag ik dus die vergoeding eisen ? VRAAG 3 : als na het verstrijken van de 6 maanden van het contract het huis verkocht wordt aan een persoon die reeds in contact was gekomen met de makelaar heeft die makelaar dan nog recht op een vergoeding want hij heeft toch contractbreuk gedaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 11 feb 2013 10:06

1: U kan aangetekend een brief sturen waarin u stelt dat:
- u tot op heden geen enkele inlichting hebt gekregen omtrend de uitvoering van zijn opdracht, zoals beschreven in art.x van het contract
- u dit aanziet als zijnde het niet naleven van het contract zoals ondertekend, waardoor u recht hebt op een vergoeding ter waarde van Y zoals bepaald in art.5
- u alsnog hoopt een volledige lijst van potentiële klanten te bekomen bij de uiteindelijke verbreking van het contract.

2: controleer het contract nogmaals, want ik heb al gehoord dat sommige contracten bepalen dat indien je x maand na afloop van contract nog verkoopt aan een persoon die via de makelaar aangebracht is, u toch nog een vergoeding verschuldigd bent.
Nu als u niet weet wie de makelaar gecontacteerd hebt... vandaar dat je in mijn ogen best de lijst opvraagt.

stabilo
Berichten: 18

#3 , 11 feb 2013 10:53

Het is het (exclusieve verkoopopdracht) typecontract dat werd opgemaakt na raadpleging van de FOD Economie.
In artikel 5.3. staat wel het volgende :"De vergoeding is aan de makelaar verschuldigd indien binnen zes maanden na het verstrijken van het contract het onroerend goed wordt verkocht aan een persoon waarmee de makelaar in contact is geweest in het kader van de uitvoering van zijn opdracht."
Als ik dus verkoop aan iemand die met de makelaar in contact is gekomen zou ik moeten een vergoeding betalen : maar kan ik dat weigeren van te betalen aangezien de makelaar zelf zijn contract niet is nagekomen ?

Reclame

d8v1nc1
Berichten: 36

#4 , 12 feb 2013 18:31

Hoe ga je aantonen dat je nog niets van de makelaar gehoord hebt? Hij moet dit uiteraard niet aangetekend doen...

Ik denk dat je hier weinig kans maakt.

genietertje
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 13 feb 2013 08:57

Hij moet dat uiteraard niet aangetekend doen, maar in zijn contract staat wel dat hij dat per brief of per mail moet doen : tot nu toe nog geen brief of mail daaromtrent ontvangen dus .... misschien dan toch een mogelijkheid daar hij zijn contract niet nakomt ??

Terug naar “Kopen”