15 jarig: winkeldiefstal

anonimous
Topic Starter
Berichten: 1

15 jarig: winkeldiefstal

#1 , 11 dec 2008 17:08

Beste,
ik ben een jongen van 15 jaar en ik ben onlangs met mijn vriend(15) gearresteerd geweest wegens diefstal. Ik vluchtte niet en toonde mijn volle medewerking, echter bij het verhoor loog ik af en toe en dat kwam ook uit. Ik stal in totaal voor 170 euro(inclusief 25 euro administratieve kosten)(games). Zoals in de meeste gevallen heb ik spijt en zal ik dit niet meer doen, ik reken ook niet op een seponering.

Maar mijn vraag is of iemand de gevolgen ongeveer kan inschatten voor mij?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 11 dec 2008 17:42

Dat zal allemaal wel meevallen. In principe worden zo'n zaken (zeker als het de eerste keer is) snel geseponeerd.

Je zal er alleszins niet voor inde gevangenis vliegen. Hoogstens krijg je een fikse uitbrander van de jeugdrechter, misschien een werkstraf of boete, alhoewel ik niet zeker weet of dit binnen de bevoegdheid van de jeudrechtbank zit.

aeneas
Berichten: 2

#3 , 12 dec 2008 14:41

Werkstraffen of geldboetes voor minderjarigen?? Minderjarigen tot 16 jaar kunnen nooit werkstraffen of geldboetes krijgen, want dat hoort thuis in het volwassenenstrafrecht. De jeudgrechtbank kan enkel beschermende maatregelen opleggen.

Het parket heeft drie mogelijkheden:

1. seponeren;
2. de zaak als een "als misdrijf omschreven feit" aanhangig maken bij de jeugdrechtbank. De jeugdrechtbank kan dan een maatregel opleggen (dat kan gaan van een loutere berisping tot plaatsing in een gesloten jeugdinstelling);
3. de zaak doorverwijzen naar het circuit van de vrijwillige hulpverlening. Als vrijwillige hulpverlening mislukt, kan de zaak als "problematische opvoedingssituatie" nog voor de jeugdrechtbank komen. Die laatste kan dan gedwongen gerechtelijke hulpverleningsmaatregelen opleggen.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het parket zal seponeren, aangezien de feiten toch een redelijke ernst hebben. Maar als ze bij het parket merken dat je oprecht je fouten inziet, zullen ze je wel doorverwijzen naar het circuit van de vrijwillige hulpverlening.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 12 dec 2008 15:09

Ik vermoedde al zoiets.

Ik heb in een ver verleden ooit 1 zaak op de jeugdrechtbank gepleit, en die minderjarige heeft toen een 'werkstraf' gekregen, het zal wel een vermomde vrijwillige reparatiedaad zijn geweest...

Nu ja, de feiten zijn inderdaad zwaarwichtig genoeg om de jeugdrechter te vatten, maar me dunkt zal het, gezien het de eerste keer is en gezien het feit dat er wel spijt wordt betuigd, al bij al nog meevallen. Sepot lijkt me niet onwaarschijnlijk, ik heb volwassenen al met meer zien weggeraken...

Franciscus
Berichten: 38724

#5 , 12 dec 2008 15:42

u bent al niet voorgeleid voor de jeugdrechter - dat is al goed

Ik stal in totaal voor 170 euro(inclusief 25 euro administratieve kosten)(games). Zoals in de meeste gevallen heb ik spijt en zal ik dit niet meer doen, ik reken ook niet op een seponering.

Als meerderjarige zou de zaak correctioneel voorkomen gezien bedrag

de jeugdrechter is vrij in het opleggen van maatregelen (geen straffen)
Het kan dus zijn dat u 'ergens karweitjes' mag gaan opknappen

...die inclusief administratieve boete..
wie heeft die boete opgelegd - als dat de firma is kan dat niet - heb je dit aan de politie gezegd - dat is onwettig en op zich zelfs strafbaar

Uw ouders kunnen daarvoor zeker klacht indienen - de rechtsregels zijn daarover zeer duidelijk ...niemand kan tot een straf worden veroordeeld dan krachtens een wettelijke regel

Zegt het ook aan de jeugdrechter en of vermeld het zeker in uw verhoor

Als men van u verlangt dat u zich correct gedraagt - ook al hebt u een fout begaan - dan moet de firma dat ook doen

geld laten overhandigen onder dwang want dat is het kan niet ( afpersing)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”