Valsheid in geschrifte

KarolienVDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Valsheid in geschrifte

#1 , 14 feb 2020 11:23

Beste allen,

wanneer iemand klacht neerlegt en blijkt dat een bewijs dat hij gebruikt opzettelijk bedrieglijk weergegeven is, valt dit dan onder valsheid in geschrifte?

Mijn narcistische ex gebruikt een Messengergesprek dat hij verkregen heeft tussen 1 van zijn aanbidders en een kennis van mij.
Hij laat het uitschijnen dat deze kennis beweert dat ik mogelijks aan borderline lijd terwijl dit helemaal haar intentie niet was (zij doelde op iets anders uit het gesprek dat mogelijk was, niet de zogezegde borderline van mij). Zij had trouwens ook geen weet dat haar bericht naar de politie overgemaakt werd in een dossier laster en eerroof tegenover mij en wil getuigen in mijn voordeel dat haar woorden misbruikt en gemanipuleerd werden.

Dus: valt dit Messengerbericht onder valsheid in geschrifte? Of kan ik me op een andere wettelijke overtreding beroepen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 14 feb 2020 11:38

Kan perfect als bewijs gebruikt worden dus als u gehoord zou worden kan die vriendin best meegaan.
U kan haar nu al een verklaring gedateerd en getekend en best dan ook zelfs geschreven door haar bijvoegen. Kan over en weer geloop voorkomen - vriendin kan ook meegaan en haar verklaring afgeven.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 15 feb 2020 10:56

en om u over een ander punt gerust te stellen. Als "een kennis" alsnog beweerd zou hebben dat u borderlinge bent, kan geen enkele instantie daar een juridisch gevolg aan verbinden. Namelijk: in het kader van een rechtszaak of een onderzoek kan enkel een (door het gerecht toegewezen) psychiater een diagnose vaststellen. Zelfs al zou diegene die deze mening tov uw ex uit, een psycholoog of psychiater zijn, dan nog zou er een neutrale psy door het gerecht aangesteld moeten worden. En nog een geruststelling: in geval van borderlinediagnose, wil dat nog niet zeggen dat een zaak in uw nadeel uitdraait. Er zou dan bewezen moeten worden (met concrete aantoonbare feiten) dat de diagnose daadwerkelijk het functioneren van de persoon ernstig benadeelt. Kortom: soep laten koelen zonder blazen. Deze pogingen van de ex zeggen méér over hem dan over u. Ook dat zal een rechter/onderzoeker al door hebben. Btw: laat u eens informeren bij een professional. Want wat nu misschien wél aantoonbaar kan zijn is dat uw ex u "belaagt" (stalkt). Het Strafwetboek omschrijft stalking als volgt : “ Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met een gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en met een geldboete van 10.000 Bef tot 60.000 Bef of met één van die straffen alleen. Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op klacht van de persoon die beweert te worden belaagd.” https://nl.wikipedia.org/wiki/Stalking

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”