treinsurfer beschuldigt machinist

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

treinsurfer beschuldigt machinist

#1 , 04 feb 2020 13:34

Gisteravond rond 23.30u spoor 19 springt een treinsurfer achteraan op een trein. Op camera is te zien dat hij van de trein valt in tussenspoor en rond tolt, zo werd iets later verteld. De persoon wandelt de trein af op spoor 18 en klopt aan bij de machinist van de trein die daar staat o hulp te vragen. Hij is behoorlijk gewond. Op slag wordt de treinbestuurder er van beschuldigd de gewonde man te hebben aangereden. Infrabel word er bij betrokken, Het SOC (security operation center) en de spoorwegpolitie komen ter plaatse. Gelukkig had de treinbestuurder nog de reflex zijn permanentie te bellen die iemand ter plaats stuurt om die man bij te staan. Hulp voor de machinist komt nooit vanzelf; Ik heb dit ook aan den lijve ondervonden, meer dan eens zelfs. Dus begin ik mij stilaan vragen te stellen over de rechten van de machinisten. De machinist doet vandaag geen nachtdienst, hij gaat nu op dit ogenblik (13.30u op gesprek bij onze chef. Dit zal weinig gevolgen hebben voor de collega. Maar er is sprake van valse beschuldiging. Een vertrekkende trein waar je achteraan op springt, daar weet de bestuurder vooraan niets van. Het is ook de bedoeling onopvallend mee te rijden uiteraard. Ook verliest de collega inkomsten. geen premies, voor productiviteit en nachtgeld.
Daar word niets aan gedaan. Er word geruststellend gesproken, ik heb het meermaals meegemaakt, en de jongen zal gewoon opnieuw aan de slag gaan.
Maar wat zjjn de rechten van de treinbestuurder wanneer er iets gebeurd waar hij zelf niets kan aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 04 feb 2020 14:10

Vakbond misschien inschakelen.
Ook bij andere overheidsdiensten is dat een groot probleem Comité P schrijft zelf dat meer dan 75 % van de aangiften daar niet vervolgbaar zijn.
Maar het zal je maar overkomen. Normaal is er geen rechtsbijstand voorzien.
(Arbeids)ongevallen met gewonden is steeds politie .

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2020 14:26

de spoorvakbonden kunnen niets doen. Die worden steeds meer aan banden gelegd. En inderdaad, rechtsbijstand is er niet. Dat was ook bij mij meermaals het geval. Een instructeur kwam er bij, nu nog steeds. Maar zij noch ik zelf hebben niet onmiddelijk een idee wat te doen. De man die het gesprek voerde met mijn collega is zelf ook gewoon een oud machinist. Maar ook zij kunnen niets doen. Ze zitten steeds tussen een bende stoelen he; Aan de ene kant de avonturist, aan de andere kant infrabel die over de beelden beschikt. De directie's van infrabel en nmbs. Voor hun eigen bestuurders doen ze alles wat in hun mogelijkheden ligt. En een advocaat er op zetten kost uiteraard meer dan wat het opbrengt. Daarom mijn vraagstelling hier.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 feb 2020 14:42

Beschuldigt de treinsurfer effectief de machinist ?
Als die dat tov de politie doet, kan er sprake zijn van valse, lasterlijke aangifte - dat is op zich strafbaar.

Of is de "aanrijding" een veronderstelling die de treinmaatschappij (NMBS ?) / spoorwegpolitie zelf maakt , tot onderzoek tegendeel aanwijst :?:
Als niet laten rijden een beslissing is van de spoormaatschappij, ttz bedrijfspolitiek, is er weinig aan te doen.


Die schade zou de treinmaatschappij net als de schade door vertraging ed ,mee kunnen (proberen ...) verhalen op de treinsurfer.
Machinist die niet mag rijden, is ook voor hen een verliespost (ze hebben er al te weinig).


Treinmaatschappij zou wél als bedrijfspolitiek kunnen voeren dat ze de inkomstenderving (eerder premie-derving, loon loopt denkelijk wel door ?) door dergelijke incidenten compenseert (en zelf probeert terug te vorderen van de veroorzaker) als de machinist er geen schuld aan heeft.
Daar zou vakbond wél kunnen optreden ...

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2020 15:06

De treinsurfer verklaarde dat hij was aangereden. Die treinbestuurder zal er niets mee doen. Ik ken hem goed. Het gesprek is gewoon een formaliteit; de beelden zijn er. Die jongen gaat terug rijden. Mijn grootste probleem is dat de treinbestuurder zelf hulp moet vragen via zijn permanentie. Stel dat hij na een incident zo danig in shock is, of fysiek niet meer in staat om hulp in te roepen? Infrabel, spoorwegpolitie en soc doen het niet voor hem/haar. Dat is simpel niet voorzien. Daar heb ik het meeste moeite mee. Een totaal gebrek aan initiatief bij alle betrokken partijen
En ook de impact die actie's van 1 persoon kan hebben vind ik reeds jaren buiten alle proportie.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 04 feb 2020 15:21

Heeft de NMBS geen preventieadviseur voor zulke zaken?

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2020 16:20

Heeft de NMBS geen preventieadviseur voor zulke zaken?
Voor zo iets kleins komen die niet. Zo eenvoudig is dit niet.
Ik zelf heb gemiddeld om de 2 jaar een dergelijk incident meegemaakt. op onze permanentie alleen al komt dit soort voorvalletjes bijna wekelijks voor, en na enkele jaren went het gewoon; Het doet wel telkens pijn wanneer het nieuwkomers zijn die dit steeds opnieuw meemaken.
Er is niemand binnen onze hiërarchie die we kunnen aanspreken. Dat is al jaren een frustratie.
Precies om deze reden kom ik hier zoeken hoe wij onze rechten kunnen verdedigen.
Zo als gezegd, syndicaten zijn er voor andere zaken, en onze omkadering is ook steeds gebonden.
En de spoorwegpolitie stelt niets voor aan ons in dit soort gevallen hoor. Maak u geen illusie's. Die bemiddelen om zo min mogelijk de parketten te belasten. En beide partijen komen er zonder veel last van af. Dat is de wereld in België vandaag.
Ieder veegt enkel voor zijn eigen deur.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 05 feb 2020 10:30

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202002 ... c1tGQA_D98

Dit toevallig? Er lijkt inderdaad weinig twijfel te zijn over de schuld.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2020 14:17

Neen, in Brussel zuid. ik werk bij de spoorweg, het komt niet uit de media. Als u zou weten hoe veel NIET in de media verschijnt ......
Dit in brussel zuid heeft geen invloed op het verkeer. dan komt de pers niet. Niet interessant genoeg om te melden; het is pas wanneer er gevolgen zijn dat infrabel, spoorwegpolitie en/of het soc de media er bij haalt. Gewoon om de vertraging te rechtvaardigen denk ik.
Laatst gewijzigd door Abramelin op 05 feb 2020 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.


Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 feb 2020 14:31

Kijk, hier gaat het gewoon om een trein die is uitgeweken naar de stelplaats in Vorst. De andere trein op spoor 18 is gewoon aan perron gebleven en de volgende dag van daar vertrokken om de nieuwe werkdag aan te vatten. Deze trein is niet gewassen, en de toiletten waren niet leeggetrokken. Dat is alles. Maar u ziet hoe vaak er avonturiers langs de sporen en in de stations aanwezig zijn. Zoals ik al zei, wekelijks hebben wij hiermee te maken in ons depot alleen al. Het word een echte plaag. Neem nu het spoorlopen. Soms staan er 3 meldingen op 3 verschillende plaatsen tegelijk open. Dat is allemaal de dagelijkse gang van zaken. Blij dat er nog eentje was in antwerpen. Zo ziet u nu zelf hoe vaak (dagelijks als je nationaal kijkt, echt waar. Dagelijks) dit soort dingen gebeuren. Het spoorlopen, 4 of meer meldingen per dag. En dan zijn er nog tientallen per dag die niet gekend zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”