Club en criminaliteit

Bartdekeyser
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Club en criminaliteit

#1 , 19 jan 2020 11:02

Ik zal even de situatie schetsen. Er is een crimineel incident gebeurd op de voetbalclub van mijn zoon. 1 van zijn teamleden heeft geprobeerd een andere jongen te wurgen (beide 12) het slachtoffer zag blauw en is kunnen ontsnappen waarop de dader hem volgde. In de kantine hebben ze de dader er moeten aftrekken. Wanneer de dader geconfronteerd werd bekende hij maar zei ook dat hij niet kon garanderen dat slachtoffer veilig was. Zowel trainer als hoofdbestuur wou hem uit de club net als de ouders van de overige spelers. Het jeugdbestuur heeft geluisterd naar dader en grootmoeder. Ze namen de beslissing hem een tweede kans te geven. Nadien vroegen ze het team ( allemaal 12 jaar) wat zij ervan vonden en stelde dat onder voorwaarden de jongen een 2de kans verdient. Wanneer de trainer vraagt om een papier voor verantwoordelijkheid te tekenen weigert jeugdbestuur.
Nu mijn vraag , kan dat zomaar. Ik heb het gevoel dat jeugdbestuur verantwoordelijkheid afschuift, waar ik mij meeste zorgen om maak is het team... wat als dit weer gebeurd. Wie is dan verantwoordelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 jan 2020 11:20

De dader is uiteraard verantwoordelijk.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 19 jan 2020 11:42

Ik weet niet wat TS bedoelt met "onder voorwaarden", maar... een "dader" van 12 ?

Kan het bestuur (dus de mensen die hem gewoon verder toelaten)
zijn verantwoordelijkheid zonder meer afschuiven op een minderjarige?

Reclame

Bartdekeyser
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2020 12:55

De voorwaarden ken ik evenmin. Maar enkel de dader... heeft de club dan geen enkele verantwoordelijkheid naar andere teamleden ivm veiligheid..... want stel dat de dader weer eens flipt en een ander aanvalt.... met ernstigere gevolgen .., dan is en dader verantwoordelijk en ouders maar voor mij ook de club..,.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 jan 2020 22:09

Dit is poging tot moord, en vervolgens nog bedreiging van het slachtoffer

Wat ik mis in dit verhaal, is tussenkomst politie ... :?:

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#6 , 19 jan 2020 22:17

Inazumq

Dit is een juridisch forum. Dus voor je de term ‘poging tot moord’ gebruikt toch wel eerst zeker zijn.
Een moord is in ons rechtssysteem de onwettelijke daad om iemand doelbewustom het leven te brengen.
Er moet dus de intentie zijn om te doden. En er moet voorbedachtheid zijn. Het gaat hier blijkbaar om twaalfjarigen... De kans is dus vele malen groter dat het een uit de hand gelopen ruzie is. De intentie tot doden noch voorbedachtheid zijn aangetoond.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 jan 2020 22:39

Dit is een juridisch forum. Dus voor je de term ‘poging tot moord’ gebruikt toch wel eerst zeker zijn.
Een moord is in ons rechtssysteem de onwettelijke daad om iemand doelbewustom het leven te brengen.
Er moet dus de intentie zijn om te doden. En er moet voorbedachtheid zijn. Het gaat hier blijkbaar om twaalfjarigen... De kans is dus vele malen groter dat het een uit de hand gelopen ruzie is. De intentie tot doden noch voorbedachtheid zijn aangetoond.
Men kan altijd herkwalificeren ...

Iemand wurgen tot die blauw ziet is dus niet iets dat "even" snel gebeurt , zoals in de film.
Je moet dat zeer doelbewust doen, blijven doen, en làng blijven doen.

Op 12 jaar is dit méér dan problematisch gedrag
Niet iets dat bij normale kinderen even in een opwelling gebeurt

Hier gaat meer dan waarschijnlijk een voorgeschiedenis aan vooraf
Zo'n voorgeschiedenis kan op voorbedachtheid uitdraaien

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 jan 2020 22:45

Ik zal even de situatie schetsen. Er is een crimineel incident gebeurd op de voetbalclub van mijn zoon. 1 van zijn teamleden heeft geprobeerd een andere jongen te wurgen (. Ik heb het gevoel dat jeugdbestuur verantwoordelijkheid afschuift, waar ik mij meeste zorgen om maak is het team...
Bij een club die niet doortastender optreedt bij poging tot wurging, zou ik me niet druk maken om "het team", maar om de veiligheid van mijn zoon.
Er zijn hopen andere voetbalclubs

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”