Overlast twintigtal vechthanen

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

Overlast twintigtal vechthanen

#1 , 18 jan 2020 12:45

Ik heb reeds verschillende topics doorspit over hanen en overlast, maar een echt antwoord heb ik nog niet gevonden.

Wij zijn juist een drietal maanden verhuisd naar onze nieuwbouwwoning, waar we zelf twee jaar aan gebouwd hebben. Nu heb ik de laatste tijd vastgesteld dat hier enorm veel hanen kraaien. De hele dag door en s'nachts ook soms, en dat om de twintig seconden.

Ik heb ontdekt dat onze achterbuur een twintigtal vechthanen houdt, om dan over de Franse grens mee te doen met hanengevechten. Onze andere buur, heeft ook een aantal hanen en kippen loslopen. Deze dieren worden s'nachts niet opgehokt en lopen dus continu vrij rond. Nu heb ik geen probleem met occasioneel gekraai van een haan. Maar dit begint nu wel een klein beetje op mijn systeem te werken. Ik kan geen raam openzetten want die beesten kraaien continu... Met de ramen toe en de televisie aan, kan ik het wel nog wat negeren.

We wonen in vrij landelijk gebied, maar ik denk wel nog net in de bebouwde kom. Ik weet ook niet hoe ik kan nagaan of ik in landelijk gebied woon. Ik heb reeds gelezen dat men in landelijk gebied, gekraai van hanen niet als overlast beschouwd. Maar telt dit ook voor meer dan twintig hanen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 jan 2020 13:45

Hanengevechten zijn verboden, als organisator en toeschouwer, dus als je dat kan aantonen ...

De kweek er van is echter niet verboden.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 18 jan 2020 15:16

https://www.vlaanderen.be/melden-van-ve ... lde-dieren

Rechtstreeks dierenwelzijn contacteren als u de eigenaar kent en anders via de lokale politie

Hanen kweken voor gevechten is dierenmishandeling. Die beesten dragen daar waarschijnlijk zichtbare sporen van.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”