Procedure fout aanranding van de eerbaarheid met geweld of bedreiging jegens meerderjarigen

SarahBr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Procedure fout aanranding van de eerbaarheid met geweld of bedreiging jegens meerderjarigen

#1 , 07 jan 2020 20:32

Mijn vriend is beoordeeld wegens bovenstaande feiten. 2 vrouwen hadden hem verbaal uitgedaagd en rasistische opmerkingen gemaakt. Hij heeft hier weerwoord op gegeven. Zij hebben klacht neergelegd met een verhoor als gevolg. Toen hij werd gedagvaardigd was hij de enige aanwezig, zijn advocaat niet verschenen en ook de tegenpartij niet aanwezig. Als goede burger en geen idee van zijn rechten heeft hij zichzelf verdedigd, wat achteraf een grote fout was. 22 oktober zou de uitspraak zijn. Begin november is hij vertrokken voor buitenlandse missie met het leger tot begin december. 19 december werd hij bij zijn majoor geroepen, zij hadden het vonnis ontvangen met een zware straf. 12 maanden cel met 6 maanden uitstel, ontzet uit volgende rechten:
- openbare ambt uitvoeren
- enig ereteken te dragen of enige adellijke titel voeren
- ambt tot voogd
- wapen of munitie te vervaardigen, wijzigen,...
Dit alles op een termijn van 5 jaar.

We hebben 2 advocaten gecontroleerd om te kijken of we in beroep kunnen gaan maar de maand die je krijgt was verstreken. Niemand kon ons zo kort dag helpen en nu is hij vandaag in de gevangenis moeten gaan.

Ik vraag me af of er een procedure fout is gebeurd. Wij hebben nooit een vonnis ontvangen noch een bericht van een deurwaarder gekregen. Is dit een fout? Ook dat de rechter de zitting niet heeft verzet doordat niemand er was, enkel hij. Is dit ook een fout? Kunnen we met deze argumenten het vonnis aanvechten op basis van procedure fout?

Mijn vriend is oké dat hij gestraft wordt voor zijn grote mond maar dat hij zijn job als militair, waar hij al 12 jaar in dienst is, verliest is onbegrijpelijk. Kan iemand ons helpen met advies om deze te kunnen behouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 07 jan 2020 20:44

Zijn veroordeling lijkt mij onverzoenbaar met zijn ambt. Een veroordeeld pedofiel zal zijn job als kleuterleider ook niet mogen verderzetten. Een agent kan ook heel snel zonder werk zitten.

Kan het zijn dat het vonnis naar uw advocaat is gestuurd in plaats van naar uzelf? Dat is immers geen procedurefout. Of een andere reden waardoor er een probleem kan zijn, recente verhuis, ... ?

Als uw man gevraagd had de zitting te verzetten, was dat mogelijk geweest. Als hij zichzelf wilde verdedigen, gaat de zitting gewoon door.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2020 20:55

ontzet uit volgende rechten:
- openbare ambt uitvoeren

Beroepsmilitair is een openbaar ambt.

Ik denk dat u best een chronologische volgorde geeft van de feiten.

Je wordt zo maar niet uit je rechten gezet om een openbaar ambt uit te oefenen. Er is dan ook meer aan de hand dan van weerwoord dienen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 08 jan 2020 11:04

ontzet uit volgende rechten:
- openbare ambt uitvoeren

Beroepsmilitair is een openbaar ambt.

Ik denk dat u best een chronologische volgorde geeft van de feiten.

Je wordt zo maar niet uit je rechten gezet om een openbaar ambt uit te oefenen. Er is dan ook meer aan de hand dan van weerwoord dienen.
In de titel staat aanranding van de eerbaarheid met geweld en bedreigingen.
Alé er staat of, maar dat is denk ik en.

Aanranding met geweld leunt al dicht naar een poging tot verkrachting. Dat is inderdaad meer dan een weerwoord.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”