Vervalt een verbeurdverklaring na verjaring van de straf?

Flipper1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vervalt een verbeurdverklaring na verjaring van de straf?

#1 , 19 dec 2019 23:52

Beste,

ik zat met de vraag of een verbeurdverklaring kan verjaren.
Ben veroordeeld tot een straf van 30 maanden die ik volledig heb uitgezeten en bovenop +-120K verbeurdverklaring.
Hiervoor heb ik een afbetalingsplan aangevraagd maar nog geen reactie terug gekregen.

Nu heb ik gelezen via heldenrecht website dat de verbeurd verklaring vervalt als de hoofdstraf verjaart:
(https://www.helderrecht.be/nl/vraag/aan ... rd-betalen)

"Als de rechter een som geld heeft verbeurd verklaard en het bedrag was nog niet (volledig) in beslag genomen tijdens het onderzoek, dan moet je het bedrag (of het overblijvende deel) aan de Staat betalen. Je krijgt daarvoor een brief van de Federale Overheidsdienst Financiën. De verbeurdverklaring is een bijkomende straf gekoppeld aan een hoofdstraf. Ze verjaart wanneer de hoofdstraf verjaart."

Omdat mijn correctionele straf onder de 3 jaar is zou deze vervallen in samenhang met het afbetalingsplan na 5 jaar?

Hopend op bevestigend antwoord.
Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 20 dec 2019 08:58

De hoofdstraf kan niet meer verjaren, u hebt ze volledig uitgezeten.

Flipper1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2019 09:06

Kan deze boete nog vervallen na 5 of 10 jaar? Of is deze tot einde natuurlijk leven?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 20 dec 2019 09:16

Zelfs meer dan dat zou ik denken, indien nooit afbetaald zal deze ook naar uw erfgenamen overgaan (die de erfenis uiteraard wel kunnen weigeren).

Verjaring van schulden kan bijna altijd gestuit worden.

Flipper1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2019 09:33

Dan ga ik wel wonen en werken in Nederland. Ben 27j ga geen 120k omzet betalen voor 20k winst. Onrechtvaardig land.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 20 dec 2019 09:38

Dat lijkt mij optimistisch om te denken dat men u daar niet gaat vinden.

Flipper1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2019 09:49

O gaat Nederland mij uitleveren voor een schuld aan de FOD?

:oops:

Taalgebruik Flipper ... [Inazuma]

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 20 dec 2019 09:56

Ja, want men kan een schuld alleen innen via uitlevering..

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 22 dec 2019 22:13

Ook België kan gebruik maken van dwangbevelen en incassobureaus en loonbeslag en ....

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”