Aanhouding kosten strafzaak en volledig kosteloze pro deo bijstand

Marluy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanhouding kosten strafzaak en volledig kosteloze pro deo bijstand

#1 , 05 dec 2019 15:03

Ik ben in het kader van een slaande ruzie veroordeeld door de corr.rb. sinds eind juni. Ondertussen zijn de gerechtskosten betaald. Ik heb geen beroep aangetekend en mijn zaak is dus strafrechtelijk helemaal afgehandeld, buiten het aanhouden van de kosten door de strafrechter die ik nog moet aan de burgerlijke partij. Aangezien ik als alleenstaande student volledig kosteloze pro deo bijstand kreeg, mocht ik dus niet meer verdienen dan een bepaald min.bedrag. Doordat ik met heel wat kosten word geconfronteerd en zo snel mogelijk dit hoofdstuk wil afsluiten, wil ik zo snel mogelijk een aanzienlijk bedrag bijeen werken om alles te kunnen afbetalen.

Nu is mijn vraag of ik boven dat maandelijks min.bedrag voor volledig kosteloze rechtsbijstand mag gaan nu dat ik op strafrechtelijk vlak al veroordeeld ben (eerste aanleg en geen beroep aangetekend) of moet ik zolang de kosten nog door de rechter worden aangehouden wachten tot er ook een beslissing is gevallen in dit burgerrechtelijke luik, om te voorkomen dat bij overschrijding hiervan alle juridische kosten toch nog verhaald kunnen worden op mij?

Kan iemand me ook zeggen hoe ik te weten kan komen wanneer ongeveer de aangehouden kosten bekend zullen worden? Kan ik dit terugvinden in mijn dossier op de corr. griffie of is dit afgesloten, doordat ik op strafrechtelijk vlak al ben veroordeeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 06 dec 2019 10:04

Ik ben geen deskundige, maar zou geneigd zijn om te zeggen dat eens er een uitspraak is met gezag van gewijsde, uw pro deo dossier ook is afgerond. U bent veroordeeld, er is geen beroep meer mogelijk. Nu rest alleen nog een soort "afbetlaingsplan" uit te voeren. BJB-dossier is gesloten, uw inkomsten vanaf nu doen er niet meer toe (denk ik).

Meer info pf BJB:
http://www.ordeexpress.be/artikel/171/2 ... ensgrenzen

Compendium:
http://www.ordeexpress.be/UserFiles/Art ... %20DEF.pdf

Marluy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2019 18:13

Dankjewel BrainTrain.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”