Slagen en verwondingen partner

ilse23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Slagen en verwondingen partner

#1 , 13 sep 2019 12:54

Allen,

Ik ben gisteren op verhoor moeten gaan voor een onderzoek mbt slagen en verwondingen die ik aangericht heb bij mijn ex-partner.
Situatieschets: Enkele maanden geleden kwam ik in ons oude appartement om nog enkele van mijn laatste spullen op te halen. Mijn partner liet me nadien niet vertrekken, na verloop van tijd was mijn geduld op waardoor ik haar bij de armen genopen heb en stevig aan de kant gezet heb zodat ik toch buiten kon geraken. De dag erna is ze ongewenst mijn appartement binnengeglipt en gezien ze niet wou vertrekken en schade berokkend had aan een deur is daar een PV voor opgesteld en de politie is langsgekomen. Zij is op verhoor moeten gaan voor dit incident op de dag zelf, daar werd vastgesteld dat zij blauwe plekken had aan beide armen en dat ik die de dag voordien had aangebracht. De politie moet automatisch een onderzoek starten, zij heeft zelf geen klacht neergelegd.
Tijdens het verhoor gisteren heb ik deze feiten niet ontkend, dit is ook hoe het gebeurd is. Ik heb wel bekrachtigd dat ik nooit de intentie had om pijn te doen en dat ik echt gewoon het pand wou verlaten en dat ik verhinderd werd dit te doen (zelfs na 30 minuten waardoor mijn vatje vol zat en ik haar opzij gezet heb).

Nu het verhoor achter de rug is maak ik me wel ernstig zorgen. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn? Zoals ik het begrepen heb gaat dit naar de strafrechtbank en zijn er 3 opties:

- Zaak wordt geseponeerd (geen strafblad)
- Herstelbemiddeling: we worden beiden opgeroepen en er wordt gepraat over evt schadevergoeding
x Komt dit op mijn strafblad?
x Kost dit mij geld, zoja hoeveel? Buiten de eventuele schadevergoeding bedoel ik dan
x Neem ik hier best een advocaat voor? Of is dit enkel mezelf nog meer onnodig in de kosten jagen?
-Ik word gedagvaard voor de rechtbank
x Is dit een reeële optie? Ik heb een blanco strafblad en uit mijn verklaring blijkt duidelijk dat ik geen intentie had tot verwonden, mijn ex heeft ook officieel geen klacht ingediend, dit onderzoek is gewoon voortgevloeid uit eerder vermelde PV. Er zijn foto's van de blauwe plekken en die zijn aan beide armen ongeveer de grote van mijn handpalm (ik ben een vrouw met kleine handjes maar dat doet er niet toe, de foto's spreken voor zich en zijn mijn insziens best verontrustend)
x Neem ik hiervoor best een advocaar?
x Ik heb heel wat berichten en mails van haar, waarin ze mij duidelijk ongewenst lastigvalt en blijft 'stalken', maakt dit mijn verhaal sterker?

Dit is een zo goed mogelijk overzicht van hoe ik denk dat het kan lopen met mijn desbetreffende vragen er bij.
Mijn grootste bezorgdheid: Wat is de kans dat dit op mijn strafblad komt? Wat is de kans dat dit voor de rechter komt / geseponeerd wordt? Wat gaat dit alles mij uiteindelijk kosten (financieel bedoel ik dan)? En hoe lang moet ik rekenen voor ik uberhaupt iets weet?

Ik heb me laten opschrijven als benadeelde persoon zodat ik ook zeker op de hoogte gehouden wordt als de zaak geseponeerd wordt.
Door de verklaring die ik gisteren heb afgelegd wist de politie mij wel alvast te zeggen dat ik bekend heb voor slagen en verwondingen, maar ze heeft mijn verklaring zo goed mogelijk in mijn 'voordeel' proberen te schrijven gezien ze beide kanten gehoord had en hier zelf geen rechtzaak in zag...

Ik heb verder geen familiale of rechtsbijstandverzekering, kan ik die nu nog afsluiten voor een feit dat al gebeurd is voor de verzekering maar pas later voorkomt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 sep 2019 13:52

Geen enkele verzekering zal tussenkomen voor een feit dat zich al voltrokken heeft. Als u uiteindelijk zou worden gedagvaard voor de correctionele rechtbank, dan lijkt het me wel raadzaam om op dat moment alsnog een advocaat te raadplegen.

Minnelijke schikkingen en veroordelingen komen op uw strafregister, maar daar zijn we nog lang niet. Het is nu aan het parket om te beslissen of ze ermee verder gaan en hoe. Kan makkelijk 6 maanden tot een jaar duren voor u iets verneemt.
"sowieso" schrijf je zo.

ilse23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2019 13:55

Maar wat is de kans in deze situatie?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 13 sep 2019 14:08

Ik vrees dat niemand daar een zinnig antwoord op kan geven. Dat hangt af van de inschatting van de parketmagistraat die uw dossier op zijn of haar bord krijgt. Intrafamiliaal geweld heeft wel een vrij hoge prioriteit.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 sep 2019 17:40

Ik heb wel bekrachtigd dat ik nooit de intentie had om pijn te doen en dat ik echt gewoon het pand wou verlaten en dat ik verhinderd werd dit te doen (zelfs na 30 minuten waardoor mijn vatje vol zat en ik haar opzij gezet heb).
Dit kan ook gezien worden als wederrechtelijke vrijheidsberoving door uw ex-partner

https://www.elfri.be/artikel/willekeuri ... dsberoving

x Neem ik hiervoor best een advocaar?
Als dit nog verder gaat wel.

Je had dat ook al kunnen doen voor het verhoor.
x Ik heb heel wat berichten en mails van haar, waarin ze mij duidelijk ongewenst lastigvalt en blijft 'stalken', maakt dit mijn verhaal sterker?
Bijhouden in elk geval
Als het nog gebeurt: naar politie en klacht

Ik heb verder geen familiale of rechtsbijstandverzekering, kan ik die nu nog afsluiten voor een feit dat al gebeurd is voor de verzekering maar pas later voorkomt?
Je kan geen (bijstands)verzekering meer afsluiten voor feiten die reeds gebeurd zijn.
Die worden steevast uitgesloten in dergelijke contracten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 sep 2019 17:44

Intrafamiliaal geweld heeft wel een vrij hoge prioriteit.
De cijfers zijn in elk geval ronduit hallucinant .
Of er ook in verhouding aandacht aan gegeven wordt durf ik betwijfelen.
Vaak als het te laat is ...


Talloze steden, gemeenten met >100 geregistreerde feiten per 10.000 gezinnen :shock:

http://www.stat.policefederale.be/crimi ... al-geweld/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”