slagen en verwondingen door man

telefoondiest
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

slagen en verwondingen door man

#1 , 26 aug 2019 21:13

Geachte,

Ontzettend veel vragen momenteel, korte schets :
relatie sinds 2010
geen kinderen, zelf wel twee kinderen uit eerste huwelijk, hun vader is overleden
gehuwd in 2015
eerste slagen en verwondingen dateren van na ons huwelijk : mijn man heeft hiervoor 6 maanden met uitstel gekregen en het volgen van 3 jaar probatievoorwaarden (uitgesproken in oktober 2018)
relatietherapie gevolgd en het terug een kans geven
man : sexuele verslaving, drugsproblematiek (10 a 15 joints per dag)
Sinds enkele maanden vermagerde hij heel fel, werd bij het minste verbaal agressief, uitte scheldwoorden naar mij (psychische vernederingen); was er van overtuigd dat ik een relatie had met mijn schoonzoon (psychose?),...
Heb hem gemeld dat ik dit niet meer volhield en er werd samen afgesproken dat hij terug bij zijn moeder zou gaan wonen, zou deze week gebeuren.
Onderwijl te weten gekomen dat hij naast cannabis ook al maanden bezig was met het snuiven van speed.
Vrijdag waren we in bespreking wie wat zou krijgen, ik had veel toegezegd, materieel was niet zo belangrijk, ik wou mijn rust terug. Enkel op een ding zei ik neen, was nog van vroeger van mijn eerste man en mij (emotionele waarde), zijn stoppen zijn toen toegeslagen, heeft mij bont en blauw geslagen en mijn keel met twee handen toegenepen met de boodschap ik maak je kapot. Uiteindelijk (wanneer?) heeft hij gelost. Ik ben dan apart gaan slapen en om 2u s nachts wakker geworden van verschrikkelijke oorpijn, er kwam allemaal vocht en bloed uit mijn oor. Pijnstiller ingenomen, hielp niet. Uiteindelijk naar spoed gegaan. Diagnose : serieuze scheur in trommelvlies met gehoorverlies. Dokter heeft me uitgelegd dat door de druk die hij heeft uitgeoefend op mijn keel en door zuurstofgebrek mijn trommelvlies is gescheurd. Ik dien nu daarvoor ook een operatie te ondergaan.
Zaterdag gaan klacht indienen bij politie, attest met zware verwondingen en voorlopig een maand werkonbekwaam met nog medische opvolging wat mijn oor betreft. Politie heeft hem ondervraagd, doch werd hij terug vrij gelaten met 10 dagen huisverbod. Volgende week woensdag moet ik al naar de familierechtbank voor verdere maatregelen wat het huisverbod betreft.
Vraag :
- zijn de probatievoorwaarden nu door hem geschonden?
- wat gebeurt er indien ja?
- wordt dit nu apart behandeld en kan hij met deze feiten een hogere celstraf krijgen?
- kan ik schadevergoeding vragen voor mijn letsels? gehoorverlies zal niet meer in orde komen
Hij woont nu bij zijn moeder, gaat niet werken, dus een kale kip kan je niet plukken. Als hij zijn domicilie bij zijn moeder zet, kan er dan bv aanspraak gemaakt worden op haar vermogen? inboedel/auto?? Kan cru klinken deze vraag, heb met zijn moeder op dit punt geen compassie daar zij zijn drugsgebruik zelfs heeft gesponserd.
Kunnen jullie mij aub een beetje wegwijs maken wat er nu allemaal gaat gebeuren?
dank je wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 aug 2019 19:02

- zijn de probatievoorwaarden nu door hem geschonden?
Normaal wel
- wat gebeurt er indien ja?
Parket gaat vervolgen, rechter beslist
- wordt dit nu apart behandeld en kan hij met deze feiten een hogere celstraf krijgen?
Voor recidive kan er strafverhoging volgen.

Straf met uitstel wordt normaal alsnog uitgevoerd als de probatie geschonden werd.
- kan ik schadevergoeding vragen voor mijn letsels? gehoorverlies zal niet meer in orde komen
Heb je al een advocaat ?
Strafrecht (slagen en verwondingen) is één ding
Schadevergoeding is burgerlijk, en wat anders
Hij woont nu bij zijn moeder, gaat niet werken, dus een kale kip kan je niet plukken. Als hij zijn domicilie bij zijn moeder zet, kan er dan bv aanspraak gemaakt worden op haar vermogen? inboedel/auto??
Inboedel kan lastig worden (voor hén) als hij er officieel gedomicilieerd zou worden en deurwaarder langskomt voor beslag (kan pas als uitvoering van een vonnis).

Maar aan persoonlijke vermogen of auto van zijn moeder kan je niet uiteraard niet aan.
Zij heeft jou niets misdaan.
Wat aantoonbaar van haar is, kan ze terugclaimen mocht er beslag op gelegd zijn in hun (na domiciliëring daar) gezamenlijke woning - dat is de last die zij hier door kan krijgen.

telefoondiest
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2019 13:06

Beste,

Alvast bedankt voor je antwoord!!

Straf met uitstel wordt normaal alsnog uitgevoerd als de probatie geschonden werd. : betekent dit dat hij terug straf met uitstel kan krijgen? waardoor hij weer het gevoel krijgt dat hij met alles weg kan en mag?

Gisteren een brief ontvangen van het openbaar ministerie, waarop vermeld staat dat ik volgende week woensdag naar de familierechtbank dien te gaan.
Volgende feiten worden hem ten laste gelegd door het OM :
- ernst van de feiten, medische toestand slachtoffer
- lopende probatievoorwaarden (geen strafbare feiten plegen)
- drugproblematiek waarvoor betrokkene kenbaar weinig hulp zoekt
- precaire financiële situatie (betekent dit dat hij nooit is gaan werken of niet wil gaan werken of dat ik gemeld heb aan de politie dat de helft van zijn geld naar drugs ging. Momenteel werkt hij wel in een beschutte werkplaats maar daar is hij soms meer afwezig dan aanwezig)

Dank je wel,
Petra

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 aug 2019 14:29

betekent dit dat hij terug straf met uitstel kan krijgen? waardoor hij weer het gevoel krijgt dat hij met alles weg kan en mag?
Of dat kàn hangt af van de eerdere straf ...
Dat het wettelijk mogelijk is, wil daarom nog niet zeggen dat de rechter opnieuw uitstel gaat geven...

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... af/uitstel

Naar gelang de situatie (volgende veroordeling) kàn het uitstel automatisch effectief worden, of kan de rechter daartoe beslissen .

Gisteren een brief ontvangen van het openbaar ministerie, waarop vermeld staat dat ik volgende week woensdag naar de familierechtbank dien te gaan.
Zeker gaan of je er laten vertegenwoordigen dus ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”