Info diefstal werk

JohnW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Info diefstal werk

#1 , 28 jul 2019 18:45

Dus waar moet ik beginnen...

Mijn vrouw die nu 1jaar werkt in de zorgsector is onlangs meegenomen door de politie wegen VERMOEDEN van diefstal van een mascara van een collega, nu was zij al ca 4-5 u opgenomen ik was niet verwittigd door haar werkgever en zij mocht van politie niet bellen naar vertrouwenspersoon waar ik mij al vragen bij stel ...

Dus volgens verhoor :

Dus omstreeks een bepaald uur kwamen de diensten toe op gaar werk ze roepte een aantal collegas op de bureau, ze vroegen heeft iemand iets gestolen ? Mijn vrouw zegt zoals elke andere collega nee want ik was aant werk persoon X aan het wassen de polite vraagt mogen we de tassen doorzoeken, uiteraard was dit geen probleem, doch vinden zij de gestolen mascara (1,5€ uit kruidvat) in mijn vrouw haar tas ze word per direct gearresteerd en meegenomen uiteraard ben ik vrijwel zeker dat ze geen mascara gaat stelen daar we 1,5week ervoor zelf nog inkopen gedaan hebben in gent voor haar makeup.

Dus na uren op bureau te zitten vind ik zelf dat ze bij politie zit met geen mogelijkheid contact te nemen (dankzij onze vind mijn vrienden op iphone wist ik het) politie deed eveneens een huiszoeking want ze zochten nog van eerdere diefstallen op dat zelfde werk een gouden horloge en ketting enz ze hebben de auto de garage het huis ondersteboven gekeerd maar niks gevonden (er valt ook niks te vinden) na nog een aantal uren terug op de bureau word ze vrijgelaten..

Nu zit ik met raadsels ..

De dag nadien moesten wij haar persoonlijke spullen ophalen op haar werk het onderzoeksteam was eveneens aanwezig en volgde elke stap nam van alles fotos... in die periode van ca 40 min hebben zij 4keer aangehaald dat mijn vrouw ontslag moest nemen

Nu ik weet al langer dat het niet goed boterd tussen mijn vrouw en haar diensthoofd dezelfde persoon die politie belde het meisje waar het van gestolen werd hebben we zelf goed contact mee die vind het zelf absurd

Nu de raadsels ..
niemand anders werd verhoord ... moet dat dan niet ?
Zij gaan er van uit aangezien het in haar tasje zit zij het ook gedaan heeft.
Mag politie zomaar is effe zeggen dat ze ontslag moet nemen (ik denk eerder belangen vermenging)


Toppunt van alles 2weken daarvoor vond mijn vrouw een ipad van 800€ en is ze die aan het onthaal gaan brengen waarom zou ze dan in godsnaam en mascara stelen

En nu wil directie ook een gesprek aangaan met haar we weten niet wat denken want alles is maar heel vaag politie wist ook perfect waar ze moesten zoeken ze haalden aan of men vrouw finacieele problemen heeft .. hebben we dus totaal niet

Nu wat kan er allemaal gebeuren ?
Of wat kunnen wij doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 29 jul 2019 16:56

- Een vertrouwenspersoon contacteren moet de politie doen bij elke persoon die van zijn vrijheid beroofd is en daarom vraagt. De verdachte mag dat niet zelf. Indien dit geweigerd word -> melding doen bij de Korpschef van de betrokken politiezone.
- Niet verhoord: uit uw verhaal meen ik te mogen veronderstellen dat u vrouw nog geen eerdere feiten heeft gepleegd (dus nog niet bekend is bij de politie). Daardoor valt dit feit onder een VPV (vereenvoudigd proces verbaal) daarin wordt geen verhoor afgenomen. Uw vrouw heeft dan eventueel een zelfgeschreven verklaring mogen invullen (cfr mineure feiten)
- Dat de politie zegt dat ze ontslag moet nemen is deontologisch niet correct ->melding doen bij de Korpschef van de betrokken politiezone.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 29 jul 2019 17:55

Welk onderzoeksteam? Van de firma of de politie?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 jul 2019 21:55

Wie kon er nog allemaal bij de mascara, buiten de eigenares ?
Wie kon er allemaal bij de tas van je vrouw, buiten zijzelf ?
Met wie komt ze niet overeen op werk / wie heeft belang bij eventueel ontslag ?

Iemand binnen rusthuis heeft duidelijk een bliksemafleider nodig ...

JohnW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2019 22:28

Op alle vragen

- onderzoeksteam politie zelf
- de tassen staan steeds in hun bureau die met code vergrendeld is maar elk personeels lid kent die codes dus iedereen kan binnen en buiten wandelen
- enige die er baat bij heeft is de persoon die zelf in mijn vrouw haar tas gezeten heeft en/of haar diensthoofd

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 31 jul 2019 12:19

- de tassen staan steeds in hun bureau die met code vergrendeld is maar elk personeels lid kent die codes dus iedereen kan binnen en buiten wandelen
Anders gezegd:

Iedereen aanwezig op die dienst kan de mascara uit de tas van de eigenaar halen (inclusief eigenaar zelf)
In een andere tas gooien
Dan wachten tot de eigenaar het verlies opmerkt en gaat rapporteren
Gezien eerdere diefstallen wordt politie gebeld ...

G. VanMnErf
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2019 21:05

Als ik het goed begrijp, heeft de collega aan het diensthoofd melding gedaan van haar mascara en die heeft de politie gebeld?
Die afgesloten bureaus, bedoel je daarmee een persoonlijke ladeblok of een kantoorruimte?

Heeft de collega/vriendin officieel klacht ingediend voor de diefstal? Zo neen, zou ze dit uit eigen beweging hebben gedaan of is ze van mening dat dit eerder intern had horen te blijven? Had ze dit ook gemeld aan het diensthoofd? In het beste geval even vragen of ze een verklaring wil ondertekenen dat ze haar aangifte liefst intern had zien behandeld worden en dat ze een officiële aangifte overbodig vindt voor die waarde.

Gezien de lage waarde in vergelijk met nog te zoeken voorwerpen (juwelen, horloge, etc.) lijkt het zeer verdacht dat juist deze feiten een politiebezoek krijgen. Er is natuurlijk een mogelijk alternatief dat de werkelijke dief uw vrouw de schuld in de schoenen wil steken, dus benullig voorwerp in haar tas heeft gestoken en de bazin/politie een 'anonieme tip' gegeven heeft. Dien daarom dan zeker ook klacht in tegen onbekenden, desnoods in een andere politiezone, omdat u vermoed dat iemand u de schuld van andere, waardevolle diefstallen probeert aan te pinnen.

Dien tevens ook separate klachten in bij de ombuds van de werkgever, een maal voor de feiten omtrent de mascara, eenmaal omdat er juwelen/horloges worden gestolen en de dief momenteel nog op vrije voeten loopt. Vermeld daarbij zeker dat de voorwerpen in een afgesloten ruimte lagen en de toegang beperkt is tot het personeel. Vraag desnoods een kopie van de neergelegde klacht, ondertekend door de ombuds, of gelijkaardig bewijs dat de klacht is neergelegd.

Indien mogelijk, probeer tevens ook bewijs te verkrijgen dat de politie tijdens een huiszoeking geen vervreemde voorwerpen heeft gevonden. Dit kan je helpen in het geval het diensthoofd je vrouw probeert te ontslaan vanwege haar 'criminele feiten'.

PS: Ondertussen al naar andere tewerkstelling zoeken lijkt me in dit geval toch interessant, tenzij diensthoofd zelf de dief is, gaat de reputatie van je vrouw op die werkplek toch nooit meer dezelfde zijn.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 07 aug 2019 00:46

Dien daarom dan zeker ook klacht in tegen onbekenden, desnoods in een andere politiezone, omdat u vermoed dat iemand u de schuld van andere, waardevolle diefstallen probeert aan te pinnen.
Dit is niet correct. Indien betrokkene dit wilt melden, wordt dit opgenomen in het aanvankelijk pv. De andere politiezone gaat je ook gewoon terugsturen naar de aanvankelijke vaststellers. Verschillende politiezones die elks een apart onderzoek draaien is verspilling en werkt zichzelf tegen. Dat wordt dan ook niet gedaan.
Als een andere zone al iets zou opstellen, is het een navolgend pv aan het aanvankelijk pv van de diefstal. Daarin zal maar summier staan wat betrokkene komt vertellen. Meer doet die andere zone niet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”