Extra deurwaarderskosten normaal ?

Blakest
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Extra deurwaarderskosten normaal ?

#1 , 27 jun 2019 17:58

Beste

Ik had een afbetalingsplan voor een boete van 580 euro.
Ik heb vervolgens iedere maand netjes 50 euro betaald en op van wat ik dacht dat de laatste maand was 80 euro.
Nu krijg ik ineens een nieuw document in mijn brievenbus waarbij de deurwaarder de zaak heeft overgedragen naar een andere deurwaarder, blijkbaar was ik 50 euro vergeten te betalen en had ik mij dus vergist met 1 maand. Ze zeiden dat ze me hadden gestuurd per mail maar ik heb hier nooit iets van ontvangen. Nu rekenen ze mij een nieuwe boete aan van circa 369 euro. Dus ik moest nog eigenlijk slechts 50 euro betalen en ze hebben hier 369 euro van gemaakt! Is dit nog normaal? Dus samengevat:

580 euro startschuld.
50 euro x 9 + 80 euro x 1 afbetaald. (die laatste 80 euro is ook een indicatie dat ik in de veronderstelling was dat het de laatste betaling was)
50 euro over te betalen, geen email, schriftelijk of telefonisch ook maar iets ontvangen.
50 euro >>> 369 euro

Dus mijn vraag luidt als volgt: Is het nu gewoon zwijgen en betalen en is dit blijkbaar normaal op planeet aarde? Of klopt er iets niet en staat er ergens WEL een maat op wat die deurwaarders uithalen om aan hun centen te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2019 19:30

Ik denk dat je ergens serieus fout zit .

580 euro startschuld.
50 euro x 9 + 80 euro x 1 afbetaald = 530€ dus 1 X te weinig .

MAAR daar komen inningskosten bij iedere maand, deze hangen af van deurwaarder tot deurwaarder

Dus rekent hij 369 - 50€ = 319 kosten voor de 11 a 12 verrichtingen, normaal rekent men 15 a 25€ inningskosten per verrichting .

De bedienden van mijnheer de deurwaarder moeten ook betaald worden .

Alle kosten van een deurwaarder is 100% wettelijk vast gelegd in een KB.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 27 jun 2019 19:34

U hebt uw afbetalingsplan niet gevolgd dus een start u terug van 0 met een nieuwe GDW en de kosten...
Kijk dus goed na of alles wel op tijd betaald werd.
Voor de berekening zie hierboven.

Reclame

Blakest
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2019 20:01

Ik heb het hier even in detail:

De hoofdsom 450,00
-Boeten 300,00
-Slachtofferhulpfonds 150,00
Begrote kosten 145,33
De Vonniskosten 145,33

Subtotaal 595,33

Dus dat bedrag was al inclusief de deurwaarderskosten.
Franciscus, ik heb het betalingsplan voor 10/11 termijnen gevolgd. Waarom doet de GDW deze kwestie door naar een collega GDW? Zodat deze opnieuw maximaal geld kan innen of heeft dit een functie? Mag dit zomaar? Ze hebben mij enkel een e-mail gestuurd op het moment dat ik mijn laatste betaling was vergeten (ondanks dat deze nooit is aangekomen) . Dit is toch niet rechtsgeldig? Zijn ze verplicht om een herinnering te sturen voor ze dit soort stappen ondernemen of niet ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2019 20:06

Neen ze moeten geen herinnering sturen .

Vraag eens de staat van je rekening op !!

Zonder dit kan men niks deftig antwoorden, deurwaarders kosten van inningsrecht zat er al in ??, hoe weet een deurwaarder op voorhand dat je deze stipt gaat naleven ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blakest
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2019 21:01

Als ik nog 59,96 euro had betaald was het klaar geweest. Dan was alles in orde. Dus ik neem aan dat daar alle kosten in zitten inclusief die van de GDW.
Dit is dus niet gebeurd, vervolgens hebben zij een aanmaning gestuurd per email (waar ze vervolgens ook weer 18,39 aan kosten op rekenen) en een inningsrecht van 15,10.
Vervolgens hebben zij het doorgedaan naar een andere GDW, waarom? Kan iemand mij uitleggen waarom een GDW voor een som van 93,45,- euro overdoet naar een andere GDW? Welke functie schuilt hierachter? Het is namelijk door deze actie dat het mij ipv 93,45 euro nu 336,68,- kost!
Deze extra 207,97,- wordt door de GDW als volgt benoemd:
VR(*) 39,84
DOS (*) 15,28
RS (*) 14,40
RBBD (*) 22,84
VACB (*) 12,31
TOTAAL 104,67

BTW 21 % 21,98
Confrater 81,32

Totaal 207,97

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 27 jun 2019 21:48

Eens lezen: Dan zal het al iets duidelijker worden.

http://www.gdwantw.com/general/Afkortingen%20tarief.pdf
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/nkg ... eurwaarder


Mogelijk woont u niet in het arrondissement van de aanvankelijke GDW maar wel in dat van de nieuwe GDW.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 jun 2019 21:58

Ik heb het hier even in detail:

De hoofdsom 450,00
-Boeten 300,00
-Slachtofferhulpfonds 150,00
Begrote kosten 145,33 = De Vonniskosten 145,33

Subtotaal 595,33

Dus dat bedrag was al inclusief de deurwaarderskosten.
Nope
Dat waren kosten voor de dagvaarding en gerecht / vonnis

Niet voor de afbetaling achteraf als u die niet in 1x voldoet ...


De kans dat die sjarels hun rekening niet klopt, is groter dan de kans dat ze fout zitten`
De kosten om die fout aan te vechten, zijn véle malen hoger dan betalen ...

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 27 jun 2019 22:06

En het is een strafzaak...alleen een boete of ook nog andere elementen in de veroordeling...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”