Aangifte van een nalatenschap invullen

Jolien_C
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte van een nalatenschap invullen

#1 , 02 feb 2024 21:47

Hallo,

Even een korte situatieschets:
In december 2023 is mijn vader overleden. Mijn moeder is volledige erfgename (contract algehele gemeenschap van goederen).
Om de kosten te drukken, proberen we de aangifte van nalatenschap zelf in te vullen.

Hierbij enkele vraagjes:
1) Moet bij het onderwerp "Wilsbeschikking" zowel 'De overledene heeft geen erfopvolgers uitgesloten' als 'De overledene heeft geen wilsbeschikking gemaakt' aangeduid worden? Of is het voldoende om aan te duiden dat hij geen wilsbeschikking gemaakt heeft?
2) Mijn zus heeft nog geen 3 jaar geleden een nieuwe auto aangekocht. Om geen al te hoge verzekeringskosten te betalen, stond de verzekering en ook de factuur van de wagen op de naam van mijn vader. De rekening werd wel door mijn zus betaald.
Ik neem aan dat ik deze wagen mee moet opnemen bij de raming van roerende goederen. Is het een goed idee om onderaan een opmerking te maken dat deze wagen van mijn zus is en door haar betaald werd, maar op naam van mijn overleden vader stond? + factuur en rekeninguittreksel bijvoegen als passiefstuk?
Graag jullie mening.
3) Wat te doen met cash geld dat afgehaald werd? Moet dit allemaal opgelijst worden in de raming van onroerende goederen of vernoem je enkel het cash geld dat in huis aanwezig was op moment overlijden?
4) Bij het puntje verzekering geef ik de gegevens van de brandverzekering in. Zet ik bij "verzekerde goederen" gewoon 'inboedel'?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groeten,
Jolien

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 03 feb 2024 09:04

Auto is betaald door zus (zorg dat je dit kan bewijzen) en moet dus niet opgenomen worden.

Cash geld dat ik huis is.

NB. Auto van kind met kind als hoofdbestuurder op,naam.van vader zetten is het domste wat je kan doen: je premie is wat lager doch bij ernstig ongeval in fout zoekt de verzekering uit dat kind hoofdbestuuurder is en zal je zelf opdraaien voor de schade van de tegenpartij.


Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”