Domicilie - meeneembaarheid registratierechten

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Domicilie - meeneembaarheid registratierechten

#1 , 05 jan 2024 15:34

Beste,

We staan voor een dilemma en ik weet het even niet meer..
We zijn momenteel grote verbouwingswerken aan het uitvoeren. Het was aanvankelijk de bedoeling om afgelopen zomer te kunnen verhuizen, maar door meerdere zaken (plannen die op zich lieten wachten, moeite met goedkeuring plannen, prijzen die bij aannemer omhoog gingen en dus op zoek naar een andere aannemer) uitgelopen.
Nu kregen we een brief van de belastingsdienst dat we voor 26-01-2024 in ons huis moeten wonen om te kunnen genieten van de meeneembaarheid..
Afgelopen 1,5 maand is er veel gebeurd, maar de gyproc en bezettingswerken volgen in de 2e week van januari, nadien moeten we nog tegelen, keuken en badkamers installeren. We gaan dus eigenlijk medio februari klaar zijn; te laat dus...

We hebben een gezin met 2 kinderen en we kunnen nog bij familie blijven zolang nodig, maar zoeken nu advies:
- Plaatsen we onze domicilie reeds ginder en kamperen we daar (matrassen op chape, kampeertafel ed) is dat voldoende voor de wijkagent? Zo ja, hoeveel tijd voor de uiterste datum van 26-01-24 doen we dit best?
of
betalen we een boete van 15.000 euro om ongeveer 3 weken later er in te trekken...

Hoe pakken we dit best aan?

PS: mogen de kinderen nog bij de familieleden verblijven nadien of dienen ze bij ons te blijven kamperen?

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 05 jan 2024 19:42

Beste

Wat kan ik doen als ik door overmacht niet meer voldoen aan de voorwaarden voor de vermindering van het verkooprecht?
U kunt overmacht inroepen voor u een aanslagbiljet ontvangen hebt om de aanvullende rechten en boete te betalen.

Als u een aanslagbiljet ontvangen hebt en u meent dat er sprake is van overmacht, dan kunt u hiertegen schriftelijk een bezwaar indienen. U voegt altijd de nodige bewijsstukken toe aan uw bezwaar die de overmacht kunnen staven.

Meer informatie over de boete- en overmachtsregeling vindt u op de website van de Vlaamse Belastingdienst(opent in nieuw venster).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Yentl101
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2024 23:07

Hoi

Ook hier gelijke situatie. Wij kregen echter geen waarschuwing maar meteen een rekening met daarbovenop een boete van 20%.

Kregen jullie wel een brief? Hoe ver op voorhand was dit?

Welke keuze hebben jullie gemaakt uiteindelijk?

Ik vrees dat bezwaar intekenen bij deze instantie geen kans op slagen heeft, maar je best kampeert?

Groetjes!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”