successierecht of schenking wat best te doen

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

successierecht of schenking wat best te doen

#1 , 10 nov 2023 09:25

Mijn tante heeft geen kinderen en heeft een paar maanden geleden een testament opgesteld waarin 4 personen van haar gaan erven.

Maar al deze personen zijn neven en nichten van haar, aangezien haar broers en zussen al reeds gestorven zijn.

Gisteren was ik bij mijn tante op bezoek en het testament kwam ter sprake.

Ze worstelt met het feit dat all personen die van haar gaan erven heel veel succesierechten gaan moeten betalen aan de regering ( +- 50 tot 55% ) omdat het een erfenis is die niet in recht lijn of naar broers en zussen gaat, maar naar "andere personen".

Dus ze vroeg aan mij hoe ze dit kan oplossen. Ik vertelde haar dat je via schenking zou kunnen werken.

Maar ze had het daar moeilijk mee, wat ik begrijp, want stel dat ze naar een rusthuis moet, moet ze uiteraard geld hebben om haar rusthuis te betalen en als ze alles al wegschenkt, heeft ze zelf niks meer.

Mijn tante is 82 en bezit een huis en spaargeld.

Ik weet dat er zoiets bestaat als schenking met behoud van vruchtgebruik.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om geld te schenken naar alle 4 en in de akte te vermelden, indien ze naar een rusthuis moet gaan en ze te weinig geld heeft om haar rusthuis te betalen dat de mensen die geld geschonken gekregen hebben dat zij dan moeten bijleggen van het geld dat ze geschonken gekregen hebben om het rusthuis te betalen?

En als ze bijvoorbeeld een huis schenkt met behoud van vruchtgebruik. En ze moet naar een rusthuis, kan ze in de akte laten opnemen dat ze dan automatisch haar vruchtgebruik verkoopt of weggeeft aan de blote eigenaar zodat hij dan volle eigenaar wordt?

Of kan ze zelf laten vermelden in de akte als ze naar een rusthuis moet, dat de blote eigenaar haar vruchtgebruik krijgt zodat hij volle eigenaar wordt en dat de volle eigenaar dan bijlegt om het rusthuis te betalen?

Ze zou uiteraard ook haar huis kunnen verkopen en naar een rusthuis gaan en dan gewoon het geld schenken naar de 4 personen, maar dat wil ze niet, wat ik begrijp. Want ze wil zolang mogelijk in haar huis blijven wonen.

Wat raden jullie aan om zo weinig mogelijk succesierechten te moeten betalen aan de regering?

Kan ze ook gewoon geld geven zonder schenking? Maar indien ze binnen de 3 jaar sterft dan moeten op het geld nog successierechten worden betaald veronderstel ik?

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 nov 2023 18:16

Verschillende mogelijkheden. Praat eens met een of haar notaris.
Huis schenken met voorbehoud van vruchtgebruik is aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#3 , 12 nov 2023 15:19

Beste

Zoals wanton zegt best een notaris raadplegen.
Er zijn verschillende mogelijkheden :
1 een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik
2 Een schenking waarbij de schenker een vaste rente bedingt
3 De schenker kan ook een bewinds- of beheersclausule inbouwen waardoor die de controle houdt tot aan het overlijden
4 Men kan een welzijnsclausule voorzien waardoor een onderhoudsplicht ontstaat voor de ontvanger van de schenking waardoor die niet armlastig wordt ingevolge de schenking..
5 er kan een vervreemdingsverbod zijn waardoor het geschonken goed aanwezig moet blijven zolang de schenker leeft
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”