Handgeschreven testament van lang geleden

deadhorse12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Handgeschreven testament van lang geleden

#1 , 07 okt 2023 15:44

Mijn moeder is recent overleden en er was geen testament opgemaakt wat mij en mijn zuster dus enige erfgenaam maakt.
Maar nu blijkt dat een ex partner toch nog een handgeschreven testament had bewaard van lang geleden waarop staat dat de partner een som geld is verschuldigd na overlijden.

Het testament was nooit officieel aangegeven bij een notaris maar dit is blijkbaar ook niet verplicht.

Dus mijn vragen:
- Hoe moet er bewijst worden dat het geld nooit is terug betaalt geweest? (niet perse in 1 storting maar in stukken over tijd bv.)
- Wat als het bedrag niet kan terug betaald worden?
- Hoe valt dit onder de verdeling en de erfbelasting?

iota
Berichten: 830

#2 , 08 okt 2023 12:37

Een ex partner van uw moeder heeft een door haar handgeschreven testament waarin staat dat na haar overlijden een bepaald bedrag aan hem moet worden terugbetaald. Begrijp ik dat goed?

Een handgeschreven testament is geldig als het 1. volledig met de hand is geschreven, 2. de naam en handtekening van de erflater bevat en 3. gedateerd is. Het moet ook door één persoon zijn opgemaakt, dus b.v. niet door uw moeder en de ex samen, want dan is het niet geldig.
Het hoeft idd niet bij een notaris te worden bewaard en hoe oud het testament is, speelt geen rol. Als er nadien geen recenter testament is opgemaakt, blijft het geldig.

De ex hoeft niet te bewijzen dat het geld nooit is terugbetaald. Met het testament zwaaien is genoeg.

Maar dan. Als die schuld enkel in dit testament wordt vermeld, gaat men dat vlgs mij behandelen als een legaat. Dwz. de ex moet er erfrecht op betalen (heel hoog bij een niet-familielid) én het legaat mag het reservatair deel van u en uw zus niet aantasten. Jullie hebben elk recht op minimaal 1/4 van de erfenis.

iota
Berichten: 830

#3 , 09 okt 2023 10:50

Mogelijk valt dit onder "vriendenerfenis":
https://www.vlaanderen.be/vriendenerfenis

Reclame

deadhorse12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2023 14:01

Mogelijk valt dit onder "vriendenerfenis":
https://www.vlaanderen.be/vriendenerfenis
Bedankt voor het antwoord.

Moet er specifiek vermeld staan dat ze vrienden zijn want dat waren ze volgens mij niet meer?

Daarnaast een onnozele vraag misschien maar wat als ik nu een document maak waarop staat dat iota een miljard euro van mijn verschuldigt is op mijn overlijden, maar ik heb nooit een miljard euro gehad?

iota
Berichten: 830

#5 , 09 okt 2023 14:40

Die wetgeving is redelijk recent. Ik weet niet of een bepaalde formulering in het testament (expliciete aanduiding als vriend) vereist is, maar het is best mogelijk. De notaris is daar normaal van op de hoogte.
Daarnaast een onnozele vraag misschien maar wat als ik nu een document maak waarop staat dat iota een miljard euro van mijn verschuldigt is op mijn overlijden, maar ik heb nooit een miljard euro gehad?
In een testament mag men schrijven wat men wil. Uitgevoerd wordt enkel wat kan worden uitgevoerd, naargelang de totaliteit van de nalatenschap en schulden en naargelang de rechten van de reservataire erfgenamen. Ik kan bv schrijven dat ik mijn kinderen twee huizen nalaat, maar tegen dat ik overlijd, heb ik nog maar 1 huis. Of ik heb tegen dan zo'n hoge schulden dat de nalatenschap in het negatief gaat.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2023 15:51

Is dat wel een testament door jullie moeder eigenhandig geschreven ? Of is het een papiertje waarop staat dat ze nog een bedrag moet betalen ? Werd dat al nagezien door een notaris ? Niet elk papier is een testament.

deadhorse12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2023 16:08

Is dat wel een testament door jullie moeder eigenhandig geschreven ? Of is het een papiertje waarop staat dat ze nog een bedrag moet betalen ? Werd dat al nagezien door een notaris ? Niet elk papier is een testament.
Het is op naam geschreven, gehandtekent en gedateerd dus volgens de notaris legitiem.
Het lijkt mij gewoon een vergeten document en er is geen recenter opgemaakt.

iota
Berichten: 830

#8 , 09 okt 2023 16:17

Legitiem, ja. Maar schrijft uw moeder daarin dat het haar testament is, of is het gewoon een schuldbekentenis: ik ben x nog dit bedrag schuldig. Dat is wel een groot verschil.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#9 , 09 okt 2023 21:02

Als ik het goed begrijp is het een loutere verklaring waarin A beweert een som van B tegoed te hebben. Dat heeft geen bewijskracht op zich. Als B dat ontkent en er is geen bewijs van lijkt me dat oninbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 09 okt 2023 21:25

Het is het omgeleerde.
Het is een verklaring van schuld door de schuldenaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

deadhorse12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 okt 2023 12:55

Legitiem, ja. Maar schrijft uw moeder daarin dat het haar testament is, of is het gewoon een schuldbekentenis: ik ben x nog dit bedrag schuldig. Dat is wel een groot verschil.
Het is inderdaad wel getiteld Testament van X

Terug naar “Successie- & Registratierechten”