Wie krijgt mijn erfenis ?

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wie krijgt mijn erfenis ?

#1 , 03 sep 2023 08:28

Mijn situatie :

Ouders zijn gescheiden en ik ben hun enig kind .
Mijn vader heeft nog 2 kinderen met een andere vrouw , zijn dit broers van mij ?
Ben zelf getrouwd met het stelsel ' scheiding van goederen ' .
Wij hebben geen kinderen .

Wanneer ik sterf waar gaan mijn erfenis naartoe ?
Gaat alles naar mijn vrouw ?
Gaat er een deel naar mijn ouders als die op dat moment nog leven ?
Gaat er iets naar ' mijn broers ' ?
Gaat er iets naar andere leden van de familie ? Neven , nichten , tantes , ...... ?

Ik wil dat alles voor mijn vrouw is wanneer ik sterf dus moet ik dit in mijn testament laten zetten of gaat dit in mijn situatie automatisch naar mijn vrouw ?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2023 09:01

Uw echtgenote is geen rechtstreekse erfgenaam. De erfenis gaat dus naar uw ouders en broers. Normaal elk van de ouders 1/4 en de helft voor de broers en zussen.

Aangezien het om halfbroers gaat, wordt via het principe van kloving de erfenis gesplitst in een lijn via uw vader en uw moeder. Concreet erft volgens mij dus uw moeder de helft, uw vader een vierde en uw 2 halfbroers elk 1/8.

Uw ouders en (half)broers zijn echter geen bevoorrechte erfgenamen. U kunt dus via een testament alles aan uw echtgenote laten. Laat u eventueel adviseren om dit op een zo fiscaal vriendelijk mogelijke manier te doen.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2023 09:44

ik denk dat er waarschijnlijk nog wel een paar kleine "als" en "indien" kunnen toegevoegd aan het antwoord van Thomas A, maar aangezien het uw wens is dat alles naar uw vrouw gaat, zal u zelf actie moeten ondernemen, zoals Thomas A schrijft.

hou er rekening mee dat via een testament nalaten niet echt een fiscaal vriendelijke manier is.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 03 sep 2023 13:55

Ik denk dat in uw geval een huwelijkscontract “langst leeft al heeft” of van “algehele gemeenschap” de beste oplossing is: bij overlijden van de eerste gaat alles naar de tweede in volle eigendom (met bijhorende successierechten)

Als je bij overlijden van de tweede t anders wil dan de wettelijke regels zijn testamenten nodig.

Maak een afspraak met de notaris

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 sep 2023 16:01

simpel: testament maken.
Best wederzijds : man aan vrouw, vrouw aan man.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 03 sep 2023 20:20

De oplossing van Wanton is de eenvoudigste en ook de goedkoopste.
En ook de flexibelste.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”