Beëdigde schatting nalatenschap

CarolineDeco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Beëdigde schatting nalatenschap

#1 , 30 aug 2023 17:32

Kan een schatting door 2 verschillende schatter in het kader van een nalatenschap enorm verschillen? Of verschilt dit niet zo veel ?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 30 aug 2023 17:34

Als zij dezelfde regels volgen, en een min of meer gelijke scholing kregen, zou dat niet veel mogen verschillen.
Zou dus.

Maar in een casus die ikzelf volgde, slaagden twee gekende kantoren er toch in een verschil van 36% van de geschatte waarden te bekomen.

En, pittig detail, een klein jaar nadien werd een onderhandse verkoopprijs bekomen die liefst 72% bovenop de laagste schatting lag
.

iota
Berichten: 830

#3 , 30 aug 2023 18:35

Als het gaat over de aangifte: met de laagste schatting door een beëdigd schatter bent u gerust.

Als het gaat over waardebepaling om iemand uit te kopen:
Bij de paar huizen die ik tot nu toe verkocht, lag de schatting door een schatter steevast serieus onder de marktprijs. De makelaars waren dan weer geneigd een nogal hoge prijs voor te spiegelen, allicht om de klant binnen te halen. De waarheid ligt in het midden, zou ik denken in geval van uitkoop.

Reclame

CarolineDeco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2023 19:06

@bosprocureur wow dat is wel een groot verschil !

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 aug 2023 20:24

Destijds, toen ik nog verschillende schattingen moest maken (al bijn 40 jaar terug) nam ik het gemiddelde van 3 waarden: mijn eigen schatting, een schatting van onze notaris, en de schatting van een immokantoor (soms de verkoper). Het resultaat was er dikwijls nietzo ver van de juiste prijs. Destijds kocht ik zowat 50 panden per jaar aan. Gelukkig niet van mijn geld maar van mijn werkgever. Einde jaren 90 had die ongeveer 2500 eigendommen in bezit.

CarolineDeco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2023 22:41

@mava105
De schattingen moeten door een beëdigde schatter gebeuren in deze nalatenschap

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 31 aug 2023 11:23

Niet = men mag zijn eigen schatting vermelden. Moet wel realistisch zijn.

Ik keek bij een aangifte op Immoweb naar de vraagprijs van vergelijkbare huizen in de grote buurt. Daarvan het gemiddelde : nooit problemen gehad.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

iota
Berichten: 830

#8 , 31 aug 2023 12:45

Wanton: maar als u het huis dan binnen de 2 j veel beter kan verkopen, kan de fiscus opnieuw komen aankloppen. Met een beëdigd schatter kan dat niet. Als je er eentje hebt met een lage schatting, ideaal.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 31 aug 2023 18:14

Wanton: maar als u het huis dan binnen de 2 j veel beter kan verkopen, kan de fiscus opnieuw komen aankloppen. Met een beëdigd schatter kan dat niet. Als je er eentje hebt met een lage schatting, ideaal.
Daarom : realistisch blijven!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”