Wettelijk samenwonen en testament

Moten
Topic Starter
Berichten: 4

Wettelijk samenwonen en testament

#1 , 19 jan 2009 07:34

Ik woon wettelijk samen met mijn vriendin.Ik zou graag al mijn bezittingen en spaargeld ,enkel en alleen aan haar overlaten.Ik heb geen onroerend goed.Ik heb nog 2 broers maar heb daar al jarenlang geen contact meer mee.Is het schrijven van een testament hiervoor genoeg,of kunnen zij nog steeds hun rechtmatig deel opeisen ?
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 jan 2009 13:26

Alleen kinderen , eventueel kleinkinderen , ouders en echtgeno(o)t(e) zijn reservataire erfgenamen , die iets moeten krijgen.
Als U geen familieleden hebt in die zin , kan u vb. via testament alles overmaken aan uw wettelijke partner.

Hebt U of krijgt U kinderen , zullen die wel een deel afpakken van uw vriendin. Hou daar rekening mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Moten
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 20 jan 2009 08:45

Bedankt Wanthon

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 20 jan 2009 11:28

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.”(Burgerlijk Wetboek).

Slechts bij ontbreken van kinderen en bloedverwanten in de opgaande lijn kan u uw hele nalatenschap bij testament schenken aan uw vriendin.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Moten
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 jan 2009 08:28

Ai,dat verandert de zaak.. Dankuwel

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 22 jan 2009 17:59

Beste Moten ,

(en verdomme Demoor)

U bent wettelijk samenwonend, dwz. geregistreerd als dusdanig bij de burgerlijke stand van uw gemeente.

Sinds 18 mei 2007 kan U volledig wettelijk alles via testament aan uw vriendin overlaten , en daarbij uw ouders onterven.
Zonder testament erft zij het vruchtgebruik op de gezinswoning met inboedel. Via testament kan U dat uitbreiden.
Alleen kinderen kunnen een deel afpakken , ouders dus niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Moten
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 jan 2009 10:48

Ja,Inderdaad.Onze wettelijke samenwoost is geregistreerd bij de gemeente.Ik heb 2 broers,en mijn vader leeft nog.Ik heb geen kinderen.Ik ben nooit getrouwd geweest.Als ik het dus goed begrijp,Wanthon,dan is er geen beletsel,als ik een testament maak,dat alles gewoon voor haar is... Bedankt.

wolf2
Berichten: 2071

#8 , 26 jan 2009 21:49

"Als ik het dus goed begrijp,Wanthon,dan is er geen beletsel,als ik een testament maak,dat alles gewoon voor haar is..."

Zo is het. Maar let wel op in de manier waarop U uw partner omschrijft en in welke die eventueel van U zou erven.
Er is een verschil tussen: ik stel aan tot mijn algemene legataris:

- "mevrouw X"
- "mevrouw X met wie ik wettig samenwoon".

Bedenk ook dat een feitelijke scheiding (elk apart gaan wonen) géén einde maakt aan een wettelijke samenwoning.

En vergeet niet, mocht U ooit trouwen (met elkaar), dat testament te vervangen door een ander waarin U haar als echtgenote aanduidt: mensen die trouwen zonder kinderen maken best altijd een testament.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 27 jan 2009 09:39

In “Ik woon wettelijk samen met mijn vriendin“ van uw oorspronkelijk bericht is mij het woord “wettelijk” ontgaan,zodat ik alinea 2 van onderstaand art.915 wegliet.

Indien u toepast(e) “Ga volledigheidshalve naar Belgische wetgeving onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’” dan vindt(vond) u :

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.
(De giften aan de langstlevende echtgenoot (en aan de langstlevende wettelijk samenwonende) mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.) <W> <W>...“(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”