Vruchtgebruik bij onroerende goederen

boris2
Topic Starter
Berichten: 2

Vruchtgebruik bij onroerende goederen

#1 , 24 sep 2008 19:59

Mijn ouders waren gehuwd met een 'ouderwets' huwelijkscontract waarbij bij overlijden van een van de partners de helft van de eigendom overgaat op de kinderen en de nog levende partner het vruchtgebruik daarop behoudt. Mijn vader is nu recentelijk overleden en vermits ik enig kind ben erf ik dus de helft.
Gezien echter de woning van mijn ouders al eerder werd verkocht bestaat de nalatenschap enkel uit cash en geldbeleggingen, plus wat meubilair. Er is hier geen enkel probleem tussen mij en mijn moeder, dus ik zou eigenlijk alles onveranderd willen laten. Echter, slechte Belg als ik ben, wil ik ook vermijden dat er een tweede maal successierechten dienen betaald (op mijn vader's deel) bij overlijden van mijn moeder.
Hoe wordt dit soort zaken behandeld bij later overlijden van mijn moeder? Op welke zaken moet ik letten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 sep 2008 19:32

met een 'ouderwets' huwelijkscontract waarbij bij overlijden van een van de partners de helft van de eigendom overgaat op de kinderen en de nog levende partner het vruchtgebruik daarop behoudt.
Dat is niets anders dan het huidig wettelijk stelsel.

vermijden dat er een tweede maal successierechten dienen betaald (op mijn vader's deel) bij overlijden van mijn moeder.
Dat gebeurt niet.

Uitleg:
gemeenschap was van pa en ma
bij overlijden pa: de gemeenschap wordt verdeeld: de 1/2 is voor ma (geen succ.rechten); de andere 1/2 is de erfenis (U erft en betaalt succ.rechten op de blote eigendom; ma erft en betaalt SR op het vruchtgebruik).

Bij overlijden ma: haar vruchtgebruik dooft uit; u wordt volle eigenaar ipv blote eigenaar (geen SR).
Op erfenis ma betaalt U als enige SR.

boris2
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 sep 2008 18:32

Bij overlijden ma: haar vruchtgebruik dooft uit; u wordt volle eigenaar ipv blote eigenaar (geen SR).
Op erfenis ma betaalt U als enige SR.
Dank voor de reactie.

Ja, dat lijkt me wel logisch, maar wat ik niet begrijp is hoe zal bepaald worden welk deel de resterende 50% is. Voorbeeld, laat ons veronderstellen dat de volledige eigendom bij overlijden vader 100 was. Ik ben dus 'blote' eigenaar gewoden van 50, maar die staat dus nog niet op mijn bankrekening, die is samen met de rest van de eigendom belegd in allerlei zaken, misschien zelfs Fortis aandelen. Dat totale bedrag van 100 zal wellicht niet zo blijven, dus bij overlijden van moeder kan dat bv. 125 zijn geworden maar evengoed 75. Op welk bedrag zal ik dan SR betalen?

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 26 sep 2008 18:50

Dag Boris

Voor wat betreft de aandelen: op de dag van het overlijden wordt de koers van de aandelen bepaald. Hierop betaal je dan SR.

Indien de koers van het Fortisaandeel (veronderstel je hebt er 100) op de dag van het overlijden slecht 50 € bedraagt, dan moet je op 5000 € SR betalen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 sep 2008 19:31

Ik heb nog enkele aandelen Fortis.
Creatief , ge moogt ze hebben aan 50 € HET STUK!


Maar Boris , de blote eigendom van roerende goederen moet je zelf organiseren. Dit wil zeggen : splits NU de effectenrekening.
50 % gaat in volle eigendom op naam van uw overlevende ouder.
50 % gaat op naam van U ( of alle kinderen) in blote eigendom , met de melding dat het vruchtgebruik op naam van uw moeder komt. Dat is de beste regeling. Bij haar overlijden bent U aldus automatisch volle eigenaar van hetgeen op uw naam staat. U erft dan enkel haar deel , waarop U de voorziene successierechten betaalt.
NB. De waarde van een aandeel voor de successierechten wordt bepaald door het laagste maandgemiddelde van de laatste drie maanden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 27 sep 2008 20:43

Ik heb nog enkele aandelen Fortis.
Creatief , ge moogt ze hebben aan 50 € HET STUK!
.
:lol: :lol: :lol: Met een dagwaarde van 5,60 € wil de jouw Fortis aandelen wel inruilen voor mijn L&H-aandelen. :lol:

Terug naar “Successie- & Registratierechten”