Betaling naakte eigendom-vruchtgebruik perikelen

isa2605
Topic Starter
Berichten: 3

Betaling naakte eigendom-vruchtgebruik perikelen

#1 , 01 sep 2008 13:37

Vraagje: wat een eenvoudige erfenis moest zijn is een gecompliceerd drama geworden.
Ik, als enig dochter erf het huis van mijn moeder : naakte eigendom
Mijn vader als weduwnaar erft het vruchtgebruik.
Ik betaal het successie deel van het naakte eigendom.
Nu, indien mijn vader alles wilt betalen (aangezien ik hem geld geleend had voor kosten te betalen etc..) heeft dit gevolgen op het verwerven van het naakte eigendom ? De aangifte (opgesteld door mijn eigen notaris) specificieert duidelijk dat ik het naakte eigendom erf.

Vraag2: Heeft mijn vader nu het recht om mij de toegang tot het ouderlijk huis te weigeren ?
Vraag 3: Vanaf welk moment moet mijn brand-verzekeringspolis beginnen lopen ?
Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 sep 2008 18:13

Beste,
U heeft de blote eigendom verworven. Dat is en blijft zo.
Uw vader heeft het vruchtgebruik. In casu van een woning is dat het recht van bewoning of het incasseren van de huur. Hij oefent het dagelijks beheer uit. Hij kan iemand de toegang weigeren. Hij staat in voor het dagelijks onderhoud , maw. de kleine kosten zijn ten zijne lasten zoals verven , behangen , ruit vervangen. Daarentegen , nieuwe ramen steken en andere grote kosten zijn ten laste van de blote eigenaar. Alle kosten die voortvloeien uit het gebruik van de woning zijn voor de vruchtgebruiker : onroerende voorheffing , brandverzekering , nutsvoorzieningen , huisvuilbelasting en zo meer.
In eerste instantie hoeft U dus geen brandverzekering te nemen , maar om uw rechten veilig te stellen kan U een soort ' verhuurdersverzekering' nemen. In voorkomend geval kan dat al direct , want U bent blote eigenaar sinds de dag dat uw moeder overleed.

_________________
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

isa2605
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 sep 2008 19:17

Dank, de betaling maakt dus niets uit vanwaar die ook mag komen.
Ok, ik ben reeds eigenaar sinds mijn moeder overleed: wist ik niet.
Nu ja, mijn vader heeft reeds een nieuwe vriendin etc. en mijn kleine persoonlijke zaken liggen nog in het huis, waar ik niet meer binnen kan. Dit kan dus, ok. Heb ik dan toch nog het recht om het huis 1*/jaar te bezoeken ?

Reclame

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 sep 2008 20:10

Heb ik dan toch nog het recht om het huis 1*/jaar te bezoeken ?
Dat denk ik niet. U bent tenslotte geen 'eigenaar'.
U heeft natuurlijk wel het recht te verlangen dat de vruchtgebruiker de woning onderhoudt en beheert ' als een goede huisvader.' Indien hij het zou verwaarlozen heeft u de kans via de vrederechter hem tot de orde te roepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”