Halfbroer

Cire
Topic Starter
Berichten: 9

Halfbroer

#1 , 09 aug 2008 14:51

Een ongetrouwde man sterft.
Heeft zelf geen kinderen en zijn ouders zijn allebei overleden.
Zijn erfenis zou dus naar de broers en zussen gaan, maar ook deze zijn allemaal overleden. Hun partners leven nog wel, maar ik neem aan dat in het verdere verhaal geen rol speelt.
De erfenis zou dus verdeeld moeten worden onder de kinderen van de zussen en broer van de overledene. De neven en nichten dus. Maar... nu was 1 broer eigenlijk "maar" een halfbroer.
Heeft dit gevolgen bij de verdeling?
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 aug 2008 19:55

De erfenis wordt verdeeld in 'staken' , waarbij een staak overeenkomt met hetgeen een broer of zus zou erven.
De helft van de erfenis wordt verdeeld tussen degenen die dezelfde moeder hebben , de andere helft tussen degenen die dezelfde vader hebben.
Stel : de overledene had drie broers/zussen plus die halfbroer. Zo wordt één helft verdeeld in drie , de andere helft in vier. De uiteindelijke erfgenamen erven samen hetgeen hun vader/moeder zou ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”