successie op onroerend

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

successie op onroerend

#1 , 17 jan 2020 12:37

Als men als getrouwd koppel een gezinswoning en een aparte bouwgrond heeft, worden die dan samengeteld om de successie te berekenen. Of wordt eerst de gezinswoning afgetrokken , vermits die successie vrij is voor de partner.
Misschien voorbeeldje geven, want het verschil is groot
Zegge gezinswoning 500.000 en bouwgrond 100.000. Op 300.000 de helft dus is er successie te betalen
Bereiking 1
50000 aan 3%
200000 aan 9%
50000 aan 27% Vermits de gezinswoning vrij is van belasting dient dus 27% op 50.000 te worden betaald
Berekening 2
300000 minus 250000 gezinswoning waarop niets dient betaald te worden = Rest 50000 aan 3% dus , wat een enorm verschil maakt
Welke berekening is juist aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 jan 2020 14:10

Zijn er kinderen?
Een huwelijkscontract?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 17 jan 2020 16:37

Neen Gewoon getrouwd stelsel wettelijk dus ik veronderstel dat dan alles naar de partner gaat bij overlijden

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 jan 2020 17:51

Dan gaat de helft van gezinswoning naar de langstlevende en dienen daarop geen successierechten betaald. Van de andere helft was de langstlevende al eigenaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 17 jan 2020 23:01

De vraag was eigenlijk Betaalt men op die overblijvende 50000 euro 27% of 3% Er is een gezinswoning EN een bouwgrond

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 jan 2020 23:28

De gezinswoning telt niet mee voor het bepalen van het bedrag van de successierechten.
Ze is VOLLEDIG vrijgesteld in de door u beschreven casus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 18 jan 2020 07:50

Kleine correctie: langstlevende echtgenoot betaalt idd geen successierechten op het vruchtgebruik dat ze erft (typisch de helft van de gezinswoning) doch de erfgenamen die de blote eigendom erven betalen wel degelijk successierechten op de blote eigendom.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 jan 2020 08:57

De vraag was eigenlijk Betaalt men op die overblijvende 50000 euro 27% of 3% Er is een gezinswoning EN een bouwgrond
Op de bouwgrond betaal je dan 3% tot 50.000
(en 9% voor eventueel deel daarboven, tot 250.000€)

https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... n-partners

Roerende goederen (geld, waarden) worden belast aan zelfde tarieven als hierboven.
Onroerend en roerende goederen worden telkens apart beschouwd en apart belast


Gezinswoning vrijgesteld van erfbelasting

https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... zinswoning

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 18 jan 2020 12:05

Kleine correctie: langstlevende echtgenoot betaalt idd geen successierechten op het vruchtgebruik dat ze erft (typisch de helft van de gezinswoning) doch de erfgenamen die de blote eigendom erven betalen wel degelijk successierechten op de blote eigendom.

Neen geen correctie. TS geeft aan dat ze kinderloos zijn.
Als er geen kinderen zijn dan erft de LLE de woning in volle eigendom indien ze in de gemeenschap valt (wat hier het geval is). Dan is er vrijstelling op de waarde in volle eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

marc belmans
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2020 12:40

De gezinswoning wordt inderdaad vrijgesteld van successie rechten voor de langstlevende. Maar de vraag is of voor de 2de eigendom de progressie regel telt of niet ? met andere woorden : valt men met de 2de eigendom in hogere belasting schijven gezien er reeds een 1ste woning voor de 1/2 waarde is ge-erfd ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 17 feb 2020 19:36

Er is in zo'n situatie geen progressievoorbehoud. Indien de partner meer erft dan de gezinswoning als onroerend goed, wordt de erfbelasting berekend vanaf de laagste schijf.
In het voorbeeld dus : aan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marc belmans
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 feb 2020 10:39

Bedankt voor de inlichting. Dit is de meest gunstige antwoord / meest voordelige regeling voor de belasting betaler.
Ik had 2 verschillende antwoorden gekregen van personen die het zouden moeten weten. Daarom mijn vraag.

En is dit voor ROEREND VERMOGEN ook dezelfde regel ?
bv de eerste 50.000,- euro is nu vrijgesteld van successierechten voor de langstlevende echtgenoot. Maar het gedeelte ge-erfd geld hierboven, valt dat in de hogere schijf van 9% of wordt hier terug de eerste schijf van 50.000,-euro aan 3% belast ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 22 feb 2020 12:32

Daar wordt vanaf 50.001 € gerekend aan 9 %. Het profijt is daar steeds 1500 €. = 50.000 à 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”