goud verkopen

dimitriv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

goud verkopen

#1 , 06 jan 2020 14:00

Beste,

Door de jaren heen heb ik spaargeld gegeven aan mijn intussen overleden vader die dat inwisselde in goud maar heb daar geen aankoopfactuur van. Ik heb geen aankoopbewijs maar bezit in een kluis op mijn naam in de bank een staaf van 500 gr. Kan ik dit bij de bank inwisselen daar ik nu deze waarde wil investeren in verbouwing in mijn huis. Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 jan 2020 14:10

Werd dat goud aangegeven in de successieaangifte na overlijden van uw vader?
Indien niet dan is er zelfs geen begin van bewijs van de oorsprong van dat goud.
En dan komt de klucht van het "witwassen" op gang.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2020 14:30

Kan dit goud "gelinkt" worden aan uw overleden vader? Aankoop op zijn naam?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

dimitriv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2020 14:38

neen dat goud is geen successie van mijn vader...is goud van mij dat ik een hele tijd geleden al in mijn bezit had. Ik had hem een 10tal jaren terug gevraagd om geld, die ik hem gaf in goud om te zetten daar hij voor zichzelf soms goud kocht in Antwerpen ergens om dan te verkopen als de goudprijs steeg. Ik hield mijn goud steeds thuis in een kluis maar een 2tal jaren terug in een kluis bij de bank. Ik heb geen aankoopbewijs...kan het niet meer vragen aan mijn vader want die is bijna 1,5j overleden.

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 06 jan 2020 14:41

Als u het geld aan hem gegeven had, was het van hem. Als hij dit dan in goud omzet, had dat m.i. in de aangifte van nalatenschap moeten zitten. In dat geval is er een bijkomend fiscaal probleem.

dimitriv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jan 2020 14:43

kan ik nu gewoon naar de bank stappen en het laten storten op mijn rekening om mijn verbouwingen te betalen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2020 14:53

Ik maak nergens uit op dat TS het geld aan zijn vader "geschonken" heeft. Ik kan uit hetgeen TS meldt, enkel maar opmaken dat hij aan zijn vader gevraagd heeft om voor hem met zijn geld goud aan te kopen. Dit goud is dan ook geen eigendom van de vader en moet dan ook niet in de successie vermeld worden. Aan de omzetting van geld in goud en de bewaring ervan zijn ook regels verbonden. Lees in dit kader misschien eens na: https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... ondstoffen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dimitriv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jan 2020 14:58

Bedankt allen voor de nuttige info

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 06 jan 2020 16:00

"Door de jaren heen heb ik spaargeld gegeven aan mijn intussen overleden vader"
Duidelijk geschonken geld indien geen bewijs van inbewaargeving.
Maar dat keert terug naar de (zoon) schenker zonder successierechten.
Maar moet wel in de successieaangifte worden vermeld.
Nu heeft zoon geen enkel bewijs.

Het probleem is dat goudaankopen jarenlang gebruikt werden om geld wit te wassen.
Het is dus mogelijk dat zijn bank dit aangeeft als verdenking van inbreuk op de wetgeving op witwassen hetwelk een permanent misdrijf is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 jan 2020 21:15

"Door de jaren heen heb ik spaargeld gegeven aan mijn intussen overleden vader"
Duidelijk geschonken geld indien geen bewijs van inbewaargeving.
Geld is toch duidelijk aan vader meegegeven om voor (in opdracht van) de vraagsteller goud aan te kopen, niet als geschenk ...

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 06 jan 2020 21:23

"Door de jaren heen heb ik spaargeld gegeven aan mijn intussen overleden vader"
Duidelijk geschonken geld indien geen bewijs van inbewaargeving.
Geld is toch duidelijk aan vader meegegeven om voor (in opdracht van) de vraagsteller goud aan te kopen, niet als geschenk ...
Duidelijk voor TS....maar dat stelt niet veel voor als er geen bewijzen zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”