dubbel betalen

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

dubbel betalen

#1 , 22 jul 2008 15:39

ik heb het huis van mijn tante gekocht die geen kinderen had
hierop heb ik aktekosten en registratierechten betaald
nu komt mijn tante te overlijden binnen de drie jaar dat ik het huis heb gekocht , en nu blijkt dat ik waarschijnlijk nog eens zal moeten successierechten betalen op het geld dat ik haar betaald heb voor de aankoop van het huis
kan ik eventueel de registratierechten van de aankoop van het huis aftrekken van de huidige successierechten die ik moet betalen
mijn tante heeft via testament mij als erfgenaam aangesteld ,
ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel , indien ik het huis niet had aangekocht had ik waarschijnlijk het ook geerfd via testament en moest ik er maar een keer successierechten op betalen

dank voor uw antwoord
carina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 jul 2008 20:40

Er waren meerdere andere mogelijkheden om zoiets te regelen; achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om dat te zeggen.

Zoals het nu gebeurd is, is er niets aan te doen. Als U de erfenis aanvaardt, zal U successierechten betalen op het geld ("uw geld") (de berekening is hetzelfde als voor het geval waar U het huis zou geërfd hebben; in de verhouding tante/neef-nicht bestaat er geen onderscheid roerend-onroerend).

Wat U inderdaad kwijt bent, zijn de registratierechten en de aktekosten.

Uw situatie is bijna dezelfde als die van de ouders die schenken aan hun kind. Als het kind sterft zonder eigen kinderen en de ouders-schenkers leven nog (en dat gebeurt regelmatig hoor), komt het geschonkene (geld/huis/grond) terug in het vermogen van de ouders (= de zogenaamde anomale erfenis) en moeten zij daar successierechten op betalen! Op hetgeen dus ooit van hen was!
Men zegt dan: ze hadden maar de terugkeer moeten overeenkomen en het niet overlaten aan de wet; dan moesten ze niets betalen.

Heeft de notaris (notarissen) die destijds de verkoopakte heeft verleden de vraag niet gesteld wat de bedoeling was van tante? Ze had toen geen kinderen (en blijkbaar geen echtgenoot), dus was het toch het moment om even bij haar erfenis stil te staan...

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

#3 , 23 jul 2008 07:45

nee de notaris heeft daar niks van gezegd
mag ik vragen wat waren de andere mogelijkheden dan
jammer maar het zij zo , niks meer aan te doen
carina

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 23 jul 2008 18:04

Verkoop op lijfrente met een zeer lage vaste som en een (bijgevolg) hoge maandelijkse betaling. Op die manier had uw tante maar zoveel geld gekregen per maand dat ze nog leefde.

Schenking; eventueel van een deel.

Verhuren door tante aan U en een testament in uw voordeel.

Betaling van de aankoop met geld dat uw tante U eerst onderhands gegeven had.

Uw tante had U als gekozen voorlopig bewindvoerder kunnen aanduiden voor het geval dat nodig zou zijn (dan had u ook zekerheid gehad in dat geval).

Niets doen.

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

#5 , 24 jul 2008 10:52

kan ik de erfenis weigeren , om zodoende geen succesierechten meer hierop te moeten betalen en zo ja wie betaald er dan de successierechten , andere verre familieleden of de staat zelf indien geen familie meer is ?en gaat het resterende geld dat nog overblijft dan ook naar de staat ?

carina

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 24 jul 2008 19:00

kan ik de erfenis weigeren , om zodoende geen succesierechten meer hierop te moeten betalen
Ja, men noemt dat "verwerpen". Kost een 32 euro aktekosten bij de griffier van de rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor de plaats waar de erfenis openviel (=in principe laatste woonplaats).

en zo ja wie betaalt er dan de successierechten,

In de veronderstelling dat tante geen kinderen had en geen echtgenoot meer in leven (of nooit een echtgenoot gehad) en dat haar ouders en grootouders ook al dood zijn:
- haar broers en zusters en/of de (achter)(klein)kinderen daarvan
- als die er niet zijn: de kinderen van de broers en zusters van haar vader en/of moeder en/of de (achter)(klein)kinderen daarvan
- als die er niet zijn: de staat (voor zover een positief saldo).

Diegene die verkrijgt, betaalt de successierechten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”