Schenking inboedel

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Schenking inboedel

#1 , 17 nov 2019 22:52

Even beschrijven : moeder 80 jaar kreeg een zware hersenbloeding waardoor ze haar korte termijn geheugen verloor. Na intensive care 6 weken op geriatrie. Diagnose geriater: vasculaire dementie. Daarna terug thuis (al 5 jaar ondertussen) : oudste kind (alleenstaande vervroegd gepensioneerde) is komen inwonen en zorgt voor haar. Krijgt 's morgens en 's avonds hulp van verpleging (wassen en aankleden, medicatie). Moeder : 2 kinderen waarvan 1 overleden en die heeft ook 2 kinderen. De moeder wil haar oudste zoon via notaris na overlijden haar volledige inboedel schenken als dank voor de verzorging. Haar kleinkinderen komen haar nooit bezoeken. Is dat mogelijk gezien haar medische toestand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 nov 2019 18:24

Dat kan. De waarde van een inboedel wordt niet al te hoog ingeschat. Laat moeder gewoon een brief 'schrijven' en ondertekenen dat zij de inboedel , wel gedetailleerd, schenkt aan haar zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 nov 2019 19:55

De waarde van een inboedel wordt niet al te hoog ingeschat.
Voor zover dat het geen huis betreft vol antieke meubelen, zilverwerk en kunstwerken aan de muur.
Ik ken appartementen in Antwerpen waar meer dan 2 x de waarde van een dikke villa aan de muur hangt, en minstens de helft van die waarde op de grond ligt als antiek tapijt.
(en dat voor een appartement boven een taverne)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”