betwisting aangifte nalatenschap

croos
Topic Starter
Berichten: 231

betwisting aangifte nalatenschap

#1 , 03 okt 2019 22:25

Binnen de 4 maand na overlijden dient de aangifte van de nalatenschap binnen te zijn.
1 partij beweerd dat ik een schenking van onroerend goed heb ontvangen.
Ik heb de akte waar in staat dat ik de koper ben.

Klopt het volgende: als die partij een juridische stap wil zetten om hun gelijk te halen, zal de belasting de successie verhalen aan iedere erfgenaam zonder rekening te houden van het te erven bedrag,dus in plaats van eerst de successie van het te erven bedrag af te trekken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 okt 2019 23:09

De "belastingen" houden niets af. Die verwachten enkel dat het verschuldigde bedrag aan successierechten tijdig op hun rekening wordt overgeschreven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 okt 2019 10:11

Binnen de 4 maand na overlijden dient de aangifte van de nalatenschap binnen te zijn.
Dat 1 vd erfgenamen lastig doet maakt uw zaak - of die van de Vlaamse Belastingsdienst- niet uit

U geeft individueel aan - eventueel (of misschien best, gezien de zever) via notaris - wat u dient aan te geven ifv wat u erft.
Als een andere partij dat niet doet: hùn probleem.

1 partij beweerd dat ik een schenking van onroerend goed heb ontvangen.
Dan zal die partij dat ook moeten bewijzen ...
Ik heb de akte waar in staat dat ik de koper ben.
Dan bent u de koper ...
Anders was er een akte ivm schenking.
Andere partij beweert vermoedelijk dat de koopprijs nooit betaald werd :?:

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 okt 2019 13:45

Een verkoop aan een veel te lage, niet-marktconforme prijs moet ook gezien worden als een schenking.
Eén en ander belet niet dat toch de aangifte zal moeten gebeuren. Dit geeft geen ander resultaat qua erfbelasting. Er zal wel een oplossing en akkoord nodig zijn eer een verdeling kan geschieden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 05 okt 2019 08:16

klopt wanton, De prijs indertijd was een markt conforme prijs. de aangifte moet gebeuren. Het enige verschil is denk ik dat bij betwisting de successie rechten onmiddellijk moeten betaald worden. Anders worden de successierechten van het te erven deel afgetrokken en krijg je geld ipv te moeten betalen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 okt 2019 13:18

Van wie zou je dat geld krijgen????
Je moet gewoon uw successierechten betalen zoals dat moet.
Op dat huis moet u niets betalen, u hebt het immers gekocht een aantal jaren geleden.
Als u geld erft kunt u daarmee de successierechten betalen.
Als de andere erfgenamen niet willen tekenen voor vrijgave van de bankrekeningen dan moet u de successierechten betalen uit eigen middelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 06 okt 2019 10:07

Als idd bewezen is dat de verkoop indertijd aan een normale prijs is geschied, moet daar niets van vermeld worden in de aangifte. Dat blijft buiten deze nalatenschap. De koper heeft toen de nodige registratierechten betaald, waardoor dat nu onbelast blijft. Die correcte verkoop van jaren geleden heeft geen enkele invloed meer bij de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”