Erfenis aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijving

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Erfenis aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijving

#1 , 16 sep 2019 16:01

4 jaar geleden is mijn partner overleden (niet gehuwd, feitelijk samenwonend)
Ik was/ben geen erfgenaam, geen testament en ergens ben ik daar ook blij mee omwille van de gecompliceerde financiële situatie).
De woning waar we woonden en beiden gedomicilieerd waren, was (en is) mijn eigendom. Evenals quasi de volledige inboedel op enkele kleinere meubelstukken na.
Ondertussen zijn alle erfgenamen opgespoord (enkele wonen in het buitenland) en hebben een aantal van die erfgenamen besloten de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Nu krijg ik te horen van de notaris van de erfgenamen dat notaris en erfgenamen hier in de woning willen komen kijken om een inventaris van de inboedel op te maken. En dat ik een verklaring op ede moet afleggen over wat wel en niet van mij is. (Er zijn redelijk wat dingen waarvan ik geen facturen meer bezit om aan te tonen dat ze van mij zijn. A la limite zou dat nog mogenlijk zijn via rekeninguitreksels, maar daar staan ook geen details op...)
Nu mijn vraag is : is dit de gebruikelijk gang van zaken ? Moet ik al deze mensen (notaris + familieleden die ik totaal niet ken) toelaten tot mijn privéwoning, die op zich niets te maken heeft met de nalatenschap ? Tenslotte zijn we 4 jaar verder en had ik al 10 keer kunnen verhuisd zijn en de woning al evenveel keer verhuurd of verkocht zijn. Kan heel die rompslomp eventueel vermeden worden met een schriftelijke verklaring 'op erewoord' van mij, die ik dan aan de notaris van de erfgenamen overmaak, net zoals ik alle documenten van de overledene die nog in mijn bezit waren ook al aan deze notaris heb overgemaakt.
Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 11 okt 2019 20:52

Hoelang samengewoond?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 okt 2019 09:16

Mogelijks heb je oudere foto"s van voor uw samenzijn, waarop die meubelstukken te zien zijn. Getuigen kunnen ook helpen door een verklaring onder ede af te leggen.

Reclame

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2019 17:26

@Franciscus, @Mava,
Sorry voor de late reactie op jullie vragen.
Wij hebben 6 jaar samengewoond. Ik woonde er reeds met alle meubilair voor mijn partner er is komen bijwonen, dit is gemakkelijk aan te tonen via domiciledatums die denk ik bij de gemeente kunnen opgevraagd worden ?
Geen interieurfoto's beschikbaar.
Nu mijn vraag is eigenlijk : in hoeverre moet in nog meegaan hierin, aangezien in geen erfgenaam ben, geen enkele band heb met de erfgenamen (die ik van haar nog pluim ken), en na het overlijden van mijn partner er ook geen enkele wettelijke band is (die was er voordien ook niet, alleen was hij correct gedomicilieerd in mijn woning)
Hij huurde nog wel een appartement waar zijn zaken, computer, kantoormeubels, ed stonden en waar de zetel van zijn venootschap gevestigd was. Die huur is voor zijn overlijden nog gestopt, inhoud van het appartement is leeggehaald (door wie? huisbaas, schuldeisers?) en appartement is al lang terug verhuurd. Maar dat appartement was geen domicile.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 31 okt 2019 18:14

U hoeft niets te bewijzen.
ZIJ wel!
Want al wat in uw woning staat wordt geacht uw eigendom te zijn.
Dit is dus de wereld op zijn kop!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2019 18:36

@Thomas More
Volgens de procedure 'aanvaarding erfenis onder voorbehoud van boedelbeschrijving' zou er een inspectie van de boedel door notaris en erfgenamen op domicileplaats van de overledene moeten gebeuren (nu 4 jaar na overlijden) en daarna een verklaring onder ede. Ik wil die verklaring onder ede wel schriftelijk doen maar ik heb geen zin om in mijn eigen woning een discussie met vreemden aan te gaan over mijn eigendom.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”