erfrecht

gerda58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

erfrecht

#1 , 27 jun 2019 12:29

mijn moeder is 3 maanden geleden overleden, mijn vader 2 jaar geleden. ik moet dus dringend de aangifte invullen.
er zijn 2 erfgenamen, mijn broer en ik.
ik heb nog enkele vraagjes.
- bij het eigen vermogen, raming van de onroerende goederen:
bij raming volle eigendom zet ik de geschatte waarde, maar wat zet ik bij "aandeel in het onroerend goed" en wat bij "raming van het aandeel"?
- mag ik bij waarde van de inboedel 500 eur zetten, of is dit te weinig?
-bij uitdoving of overgang vruchtgebruik mag ik uitdoving zetten en bij bron van het vruchtgebruik overlijden Vader?

alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jun 2019 17:02

mijn moeder is 3 maanden geleden overleden, mijn vader 2 jaar geleden. ik moet dus dringend de aangifte invullen.
er zijn 2 erfgenamen, mijn broer en ik.
ik heb nog enkele vraagjes.
- bij het eigen vermogen, raming van de onroerende goederen:
bij raming volle eigendom zet ik de geschatte waarde, maar wat zet ik bij "aandeel in het onroerend goed" 50 %en wat bij "raming van het aandeel"?helft van de totale waarde
- mag ik bij waarde van de inboedel 500 eur zetten, of is dit te weinig?OK
-bij uitdoving of overgang vruchtgebruik mag ik uitdoving zetten en bij bron van het vruchtgebruik overlijden Vader? Vermeld dat vruchtgebruik uitdooft en overgaat naar de twee erfgenamen, zijnde uzelf en uw broer

alvast bedankt voor de reacties
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gerda58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2019 12:15

mijn moeder is 3 maanden geleden overleden, mijn vader 2 jaar geleden. ik moet dus dringend de aangifte invullen.
er zijn 2 erfgenamen, mijn broer en ik.
ik heb nog enkele vraagjes.
- bij het eigen vermogen, raming van de onroerende goederen:
bij raming volle eigendom zet ik de geschatte waarde, maar wat zet ik bij "aandeel in het onroerend goed" en wat bij "raming van het aandeel"?
- mag ik bij waarde van de inboedel 500 eur zetten, of is dit te weinig?
-bij uitdoving of overgang vruchtgebruik mag ik uitdoving zetten en bij bron van het vruchtgebruik overlijden Vader?

alvast bedankt voor de reacties

Reclame

gerda58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2019 12:27

Nog 1 vraagje
Bij raming onroerend goed vul îk het bedrag in van de volle eigendom
Bij aandeel 50 % en dan bij raming de helft van de volle eigendom.
Wij zijn echter met 2 erfgenamen, moet ik dan niet bij aandeel 2x50% invullen en bij raming 2keer het bedrag zodat ik ôonderaan bin totaal het volledige bedrag heb van de eigendom?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 05 jul 2019 14:44

NEEN. U moet daar de waarde vermelden gezien vanuit het standpunt van uw moeder: de helft van het totaal. U verdeelt nu beide samen ook maar de helft van de eigendom. De andere helft hebben jullie al.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gerda58
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2019 07:33

Bedankt is wel moeilijk om die papieren in te vullen. Waarom maakt men dit toch zo ingewikkeld? Hopelijk heb ik ze juist ingevuld

Terug naar “Successie- & Registratierechten”