Hulp bij studies

knauwel
Topic Starter
Berichten: 13

Hulp bij studies

#1 , 16 jun 2019 20:09

Beste

Ik volg het vak "erfbelasting in het Vlaamse Gewest".
In dit boekje wordt er gesproken over "onderafdeling 5: Aanrekening van het passief op het actief".

De grote lijnen snap ik wel, maar er is onder artikel 2.7.3.5.2 VCF een zin wat ik niet volledig snap en de docent is niet meer beschikbaar om vragen te beantwoorden.
Ik heb ook al op verschillende sites gezocht op het internet en ik vind het artikel wel, maar nergens een betekenis.

De 1ste regel gaat over de niet-specifieke kosten en de begrafeniskosten en deze snap ik wel.

De 2de regel gaat als volgt: "Als de langstlevende een deel krijgt in de gezinswoning, wordt zijn aandeel in de schulden die specifiek werden aangegaan om de gezinswoning te verwerven of te behouden, eerst aangerekend op de waarde van zijn deel in de gezinswoning.
Is dit deel in de gezinswoning ontoereikend om de volledige schuld van de gezinswoning aan toe te wijzen dan wordt het overblijvende gedeelte aangerekend op de overige onroerende goederen. "

Ik weet niet zo goed hoe ik deze zin moet interpreteren. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast heel hard bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

knauwel
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 16 jun 2019 22:25

Beste Mathieu

Alvast bedankt voor de reactie. Ik heb het echter doorgelezen en ik snap het nog steeds niet.
Moet ik het interpreteren dat als de partner sterft de langstlevende partner de schuld/lening mee in het passief heeft staan?

Of toch nog iets anders?

Reclame


asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 16 jun 2019 23:02

Toch niet zo moeilijk?
Concentreer u op de zinsnedes:
"zijn aandeel in de schulden van de nalatenschap" en "gezinswoning" en "de LLE"

1. U zal wel weten dat de LLE geen erfbelasting dient te betalen op het erven van de gezinswoning.
2. U zal ook wel weten dat het passief van de nalatenschap in mindering van het actief wordt gebracht alvorens de erfbelasting wordt berekend (kwestie = hoe?)

Nu moet er een lamp gaan branden bij u!
Eens diep nadenken. De opheldering zit in de combinatie van 1 en 2 + het feit dat de Vlaamse tollenaar zijn kassa maximaal wil laten rinkelen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

knauwel
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 13 jul 2019 23:33

Bedankt voor de reacties!!

Ik was geslaagd met een 16 :D

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2019 08:34

Proficiat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”