Verkoop woning aan één kind

El Cid Campeador
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning aan één kind

#1 , 17 mar 2019 01:26

Beste mensen

Even kort een situatieschets:

Sinds kort hebben mijn ouders besloten onze (niet-afbetaalde) woning te verkopen aan mijn jongere broertje.

Maar er is geen sprake (onze familiale toestand is niet optimaal) van uitbetaling van ieders recht (mijn oudere broer en ik). Normaal zou ik denken dat er op dat moment ieder een deel zou krijgen?

Het huis zal worden verkocht onder de marktwaarde.

Wat zijn onze rechten hierin? Kunnen wij, op het moment van het overlijden van de ouders, dit aanvechten?

Groetjes
ECC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2019 06:39

Het is geen schenking maar een verkoop dus heeft niets met toekomstige erfenis te maken. Voor een te laag verkoopbedrag zal er misschien wel een boete volgen door de overheid maar ook daar heb je niet echt iets mee. Als de woning nog niet afbetaald is zal de bank het bedrag die gelijk is aan het nog niet afbetaalde deel opvragen bij de akte van de notaris. Een woning die nog niet afbetaald is kunnen ze denk ik ook nog niet wegschenken. Met de opbrengst van de verkoop doen je ouders in principe ook wat ze zelf willen. Zo lang ze beide nog leven kunnen jullie wettelijk niets doen als jullie schenkingen of andere bevoordelingen vermoeden kunnen jullie enkel bewijzen verzamelen tegen dat er ooit sprake is van overlijden en erven. Met de nieuwe wetgevingen is dit enkel aan de orde als dit jullie wettelijke erfdeel zou in het gedrang brengen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 mar 2019 18:36

Een verkoop aan een erfgenaam dat kan. Maar als dat gebeurt tegen een prijs onder de marktwaarde is dat een verdoken schenking aan die koper, maar het blijft een schenking. Die minwaarde moet ooit gecompenseerd worden to. de andere kinderen. Deze verliezen een flink deel in vergelijking met een normale verkoop aan een derde persoon. Een te lage prijs wordt door de Registratie al aangepast door toch de normale registratierechten te innen. Een vraag blijft ook : waar gaan de ouders wonen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”