Wij vroegen ons af of wij klacht kunnen indienen tegen Fluvius.
Om de situatie even te schetsen:
Wij betalen al ±2 jaar torenhoge energiefacturen, die niet kunnen kloppen met ons verbruik.
Wij hebben 17 zonnepanelen en een batterij van 5 kilowatt. De firma die dit is komen instaleren is ondertussen failliet.
Het is vaak zo dat de batterij 's avonds nog vol is, en dat die dan tegen de volgende ochtend leeg is. Dat betekend dat wij dus enkel zouden verbruiken in de periode waar de batterij leeg is, en ook enkel dit zouden moeten betalen.
Nu kregen wij, om een voorbeeld te geven, in Januari een factuur van €800+. Dit terwijl wij ook al al deze tijd enorm opletten met ons verbruik.
Oh ja, wij hebben ook sociaal tarief.
Wij hebben van eind januari tot nu geen verwarming meer aan staan, omdat het gewoon onbetaalbaar is. Wij proberen te "verwarmen" met veel kaarsen, donsdekens en dikke truien, soms meerdere op elkaar. Wij hebben hier een baby die eind December is geboren. Dit is dus onacceptabel.
In het begin dat deze facturen opliepen in prijs, hebben wij onze leverancier gebeld (Eneco). Eneco heeft ons toen doorverwezen naar Fluvius, die ons terug doorstuurde naar Eneco.
Maanden aan een stuk probeerden wij ergens gehoord te worden. Eneco zegt zelf dat ons verbruik op een maand hoger ligt dan dat van een gemiddeld gezin op een JAAR. Hoe dit komt weten wij niet, want wij letten zo enorm hard op dat het onleefbaar is geworden. Eneco heeft ons gezegd dat er misschien iets aan onze digitale meter kan zijn, of dat we ergens met verlies kunnen zitten, maar dat we daar echt voor bij fluvius moeten zijn.
Bij deze nog eens Fluvius gecontacteerd die ons eindelijk wou verder helpen, althans, dat dachten we.
We hebben de situatie uitgelegd, ook dat er hier een jonge baby aanwezig is en dat wij het gewoon niet meer kunnen betalen. Zij stuurden een checklist door. Deze moesten wij invullen en doorsturen zodat zij een technieker konden langs sturen om het allemaal even na te kijken. Deze hebben wij ingevuld een via een klacht bij fluvius ingediend (8 maart dit jaar). Niks meer van gehoord. Teruggebeld, en te horen gekregen dat ze de checklist niet ontvangen hadden. Deze heb ik dan weer doorgestuurd, deze keer via mail. We zouden binnen de 3 werkweken iets terughoren. Nu hebben wij 4 dagen geleden wéér zelf mogen terugbellen om dan te horen dat zij het vergeten waren. Dan een mail gekregen dat ze de checklist hebben ontvangen en dat we iets zouden horen als alles bekeken is. Dat betekend weer eens 3 werkweken, waarbij we nog geen zekerheid hebben dat iemand dan wel zal langskomen.
Ondertussen blijven wij in de koude (letterlijk) en mogen we blijven betalen. Iets waar we zelf niet van weten of we dat geld ooit terug gaan zien, als het probleem gevonden is. Wij hebben al gesmeekt aan de telefoon om hulp bij Fluvius, maar krijgen telkens hetzelfde antwoord, afwachten.
Dit is niet menselijk, absoluut niet. Wij wonen hier met iemand die heel zwaar fysiek werk doet in de haven, en 2 volwassenen die door ziekte een uitkering krijgen. Wij moeten letterlijk krabben en tellen om genoeg boodschappen te kunnen halen, omdat het grootste deel naar energiefacturen gaat. Dat is toch niet normaal met 3 inkomens?
Onze vraag is dus, kunnen wij ergens terrecht op juridisch vlak voor nalatigheid of iets dergelijks. Na meer dan een jaar van puntje naar paaltje gestuurd te worden, en nu letterlijk vergeten te worden door fluvius, waardoor we weer weken mogen wachten op antwoord (geen oplossing), zijn we ten einde raad.