Plexiglas aan balustrade appartement kust

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Oase
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Plexiglas aan balustrade appartement kust

#1 , 18 apr 2024 16:58

Ik heb een appartement aan de kust van 30 jaar oud. De balustrade is 100 cm hoog en heeft 2 horizontale buizen. Wegens valgevaar voor kleine kinderen of honden mogen plexiglas platen aan de binnenzijde van de balustrade bevestigd worden met nylon kabelbinders. Plaatdikte en afmetingen zijn niet voorgeschreven. Hoogte max. bovenste buis (opgenomen in het huishoudelijk reglement)
Draadafsluiting, ook occasioneel is verboden door de RVM.
Ik vind dat echter geen veilige oplossing wegens snijgevaar aan de randen van het plexiglas en breuk van de kabelbinders bij stormwind en veroudering door UV. Hierdoor kunnen platen loskomen en wegvliegen. (regelgeving?) Veiligheidsprobleem.
Kan men dit opleggen ook als dit niet veilig is? Wie is aansprakelijk bij letsels of ongeval?
Kan men een occasionele plaatsing van een draadafsluiting verbieden?

lukasi
Berichten: 1150

#2 , 18 apr 2024 17:22

Kabelbinders ????
En dit komt zo van de Vereniging van mede-eigenaars?
Heeft daar iemand de licentie voor veiligheidscoördinator ?
Want dit is een aanfluiting !
Om extra plaatmateriaal ( veiligheidsglas, polycarbonaatplaat, specifieke plexiplaat ) te verbinden bestaan er speciale hulpstukken die hiervoor geschikt zijn.
Gaande van glasklemmen tot puntstukhouders : kostprijs van 5€/stuk tot 35€/stuk.

Eis dat ze offertes aanvragen bij een VAKMAN

Oase
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2024 08:17

Het gaat niet om een gezamenlijke aankoop. Iedere eigenaar beslist zelf wat en hoe.

Reclame

lukasi
Berichten: 1150

#4 , 19 apr 2024 08:31

Waarom lees ik dan : ... mogen plexiglas platen aan de binnenzijde van de balustrade bevestigd worden met nylon kabelbinders. Plaatdikte en afmetingen zijn niet voorgeschreven. Hoogte max. bovenste buis (opgenomen in het huishoudelijk reglement)
Dit komt toch van de VME ?

Oase
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2024 09:26

Komt inderdaad van de VME. Ik bedoel dat de eigenaars zelf moeten aankopen en plaatsen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#6 , 19 apr 2024 09:30

Als er daarover discussie blijft, waarom zou je de vraag niet stellen aan de plaatselijke brandweer?

Oase
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2024 13:42

Bedankt. Goede hint.
Zal in eerste instantie vragen dat de VME zelf contact opneemt.
Heb in het verleden zelf contact gehad met de brandweer i.v.m. ontbrekende brandbeveiliging nadat de VME beweerde dat die niet verplicht was.
Dat is mij toen niet in dank afgenomen!

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 19 apr 2024 16:28

Hoogte van balustrade kan ook een 'probleem' vormen naar het aantal verdiepingen en net zoals het uitzicht op openbare ruimte door het flatgebouw.

Terug naar “Stel een vraag”