Schenking van onroerend goed

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Mhn8
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking van onroerend goed

#1 , 13 apr 2024 18:22

Mijn echtgenoot en ik (kinderloos en huwelijkscontract langstlevende) willen ons appartement schenken aan mijn broer en schoonzus voor ELK de helft, MET voorbehoud van vruchtgebruik EN ZONDER beding van terugkeer! Mijn broer en schoonzus zijn gehuwd met gemeenschap van goederen EN BEZITTEN zelf al een onroerend goed, nl een huis. ZIJ hebben TWEE volwassen kinderen, met voorlopig nog geen eigendom van onroerend goed.

ALLE regels aangaande het notarieel schenkingscontract, schenkingsrechten, kosten notariële kosten en blote eigendom van de begunstigden zijn ons duidelijk.

VRAAG 1: Wat ingeval van vooroverlijden van mijn broer OF schoonzus EN dit aangaande hun blote eigendom?
VRAAG 2: Wat ingeval van vooroverlijden van mijn broer EN schoonzus en dit aangaande hun blote eigendom?
VRAAG 3: Zijn er VOORDELEN/NADELEN om de twee kinderen van mijn broer en schoonzus OP ENIGE MANIER te vermelden in het schenkingscontract, vermits wij GEEN beding van terugkeer willen?

Dank bij voorbaat!

Sirkii
Berichten: 5425

#2 , 14 apr 2024 21:18

De notaris die je hoedanook betaalt zal je met plezier uitleggen wat er gebeurt bij vooroverlijden broer en of schoonzus : hun kinderen erven dan blote eigendom (met bijhorende successierechten). Vraag notaris of je niet beter diect aan hun kinderen de blote eigendom schenkt.

NB vraag ook wat de voordelen zijn van het aanpassen ban je huwelijkscontract naar een keuzebeding.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”