Man met psychische problemen houdt ons wakker

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
1987j
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Man met psychische problemen houdt ons wakker

#1 , 10 apr 2024 20:33

Sinds enkele maanden wordt er in de straat een persoon met psychische problemen opgevangen in een soort "tijdelijke noodopvang". Deze man schreeuwt en tiert de buurt bijeen, ook 's nachts. Hij heeft duidelijk waanbeelden en schreeuwt uren aan een stuk. We kunnen hem horen met onze deuren en ramen gesloten, met dan nog eens de rolluiken dicht. Let wel dat het hier een open bebouwing betreft, dus u kunt zich voorstellen hoe luid een mens binnenshuis moet staan tieren om hoorbaar te zijn tot in een huis een eind verder. Meestal betreft het een boel verwensingen en geraaskal.

Ik heb de sociale dienst reeds meerdere keren gecontacteerd en er wordt mij verteld dat dit een "psychisch kwetsbaar persoon" is en dat ze hem graag in een psychiatrie zouden binnen krijgen, maar dat dit een vrijwillige opname moet zijn. Er wordt mij verteld dat dit een tijdelijke oplossing van "een paar maanden" is en dat ze op zoek zijn naar een plaats voor meneer. Ondertussen woont hij hier wel al vijf maand.

Ik voel me er ook niet goed bij om de politie te beginnen bellen voor zoiets, maar ik weet niet goed wat ik anders nog kan doen. Ik hoor hem meerdere keren per week tot in mijn slaapkamer. Dit kan gelijk welk uur van de dag zijn, soms een hele nacht door.

Iemand advies?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 10 apr 2024 22:29

Als dat op de openbaar domein is is dat sowieso de bevoegdheid van de politie -- overlast.
Als dat een instelling is waar die persoon verblijft dan moeten die maar optreden.

LeenW
Berichten: 12858

#3 , 10 apr 2024 22:55

Politie is inderdaad de beste optie. Als er voldoende vaststellingen zijn, is er misschien een optie om hem gedwongen op te nemen.

Reclame

1987j
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2024 23:24

Als dat op de openbaar domein is is dat sowieso de bevoegdheid van de politie -- overlast.
Als dat een instelling is waar die persoon verblijft dan moeten die maar optreden.
Het is inderdaad op openbaar domein. Hij verblijft in een woonst die van de gemeente is voor mensen die bijvoorbeeld door woningbrand of zo tijdelijk onderdak zoeken. Normaal is dat maar voor korte periode, maar door meneer zijn problematiek lijkt het langer te duren...

Ik voel me er wel wat raar bij om daarvoor de politie te bellen, omdat het een meneer is die duidelijk niet ok is en het probleem bekend is bij de gemeente, ik wil niet "de zaag" zijn. Ik wist ook niet zeker of de politie wel ter plaatse komt voor dit soort dingen in het midden van de nacht. En ik wil die labiele persoon nu ook niet direct aan mijn voordeur hebben omdat ik gebeld heb. Hopelijk kan een gedwongen opname dan.

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 11 apr 2024 09:25

Wel het bewaren van de openbare orde en veiligheid is een kerntaak van politie.
Daarvoor heeft de politie zowel gerechtelijke bevoegdheid en bestuurlijke bevoegdheid
Hebben meer uitgebreide bevoegdheid de officieren van gerechtelijke politie : hoofdinspecteurs en (hoofd)commissarissen en de officieren van bestuurlijke politie de (hoofd)commissarissen.
Daarvoor hebben ze meerdere mogelijkheden in dit soort zaken:
Gerechtelijk via Procureur des Konings en bestuurlijk gezien de verwijzing via Vrederechter .
Persoon kan door hen dan overgebracht worden naar een instelling....

Ze zijn trouwens bevoegd om op te treden : '''De politiediensten houden toezicht op de geesteszieken die hun gezondheid en veiligheid ernstig in gevaar brengen of die een ernstige bedreiging vormen voor het leven of de lichamelijke integriteit van anderen.
De politiediensten verhinderen de geesteszieken om rond te dwalen, vatten ze en lichten onmiddellijk de PdK in. '''
Wet van 26 juni 1990 art 9
art 18 wet politie ambt
wet van 1 juli 1964
K.B. van 18 juli 1990 ter uitvoering art 36 van de wet van 1990

De politie geeft trouwens niet aan wie er gebeld heeft ... en geeft uw gegevens ook niet door aan gemeente / instelling.
Er is nl; het geheim van het onderzoek.

lukasi
Berichten: 1150

#6 , 11 apr 2024 09:54

Heeft er al iemand eens geluisterd naar die man ?

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 11 apr 2024 10:46

Heeft er al iemand eens geluisterd naar die man ?
Zeer terechte vraag.

Maar daar is hier gewoon geen budget voor, daar is geen opgeleid personeel voor. Kort gezegd, de politieke bereidheid om deze mensen te helpen is (quasi) nihil.

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 11 apr 2024 10:51

Klopt, maar is niet direct de bedoeling dat een burger om 2 u 's nachts dat gaat doen.

1987j
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 apr 2024 13:04

Heeft er al iemand eens geluisterd naar die man ?
Er wordt mij verteld dat deze man wordt "opgevolgd" door de sociale dienst van de gemeente. Wat deze opvolging inhoudt weet ik natuurlijk niet.

Zelf deze man aanspreken lijkt mij geen goed plan en zal ik ook niet doen. Er werd mij verteld nadat ik opnieuw belde dat ze met deze man gingen praten, maar dat ze zelf verwachten dat dit niet zoveel effect kan hebben, doordat de man er mentaal niet helemaal bij is.

1987j
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 apr 2024 13:07

Wel het bewaren van de openbare orde en veiligheid is een kerntaak van politie.
Daarvoor heeft de politie zowel gerechtelijke bevoegdheid en bestuurlijke bevoegdheid
Hebben meer uitgebreide bevoegdheid de officieren van gerechtelijke politie : hoofdinspecteurs en (hoofd)commissarissen en de officieren van bestuurlijke politie de (hoofd)commissarissen.
Daarvoor hebben ze meerdere mogelijkheden in dit soort zaken:
Gerechtelijk via Procureur des Konings en bestuurlijk gezien de verwijzing via Vrederechter .
Persoon kan door hen dan overgebracht worden naar een instelling....

Ze zijn trouwens bevoegd om op te treden : '''De politiediensten houden toezicht op de geesteszieken die hun gezondheid en veiligheid ernstig in gevaar brengen of die een ernstige bedreiging vormen voor het leven of de lichamelijke integriteit van anderen.
De politiediensten verhinderen de geesteszieken om rond te dwalen, vatten ze en lichten onmiddellijk de PdK in. '''
Wet van 26 juni 1990 art 9
art 18 wet politie ambt
wet van 1 juli 1964
K.B. van 18 juli 1990 ter uitvoering art 36 van de wet van 1990

De politie geeft trouwens niet aan wie er gebeld heeft ... en geeft uw gegevens ook niet door aan gemeente / instelling.
Er is nl; het geheim van het onderzoek.
Bedankt voor de info!

lukasi
Berichten: 1150

#11 , 11 apr 2024 13:30

Waarom niet?

Hier 10 tal jaren terug kwam een nieuwe buurvrouw wonen.
Elke avond draaide ze A.H. grijs.
Niet te luid , zachtjes op de achtergrond.
Politie, sociale dienst werden regelmatig door de buren opgebeld want het was storend , elke keer opnieuw dezelfde muziek. Politie en sociale dienst en wat weet ik allemaal waren maar aan t inpraten.

Ten einde raad is mijn vrouw daar op een avond naar toe gestapt en liet de VROUW praten , haar verhaal vertellen. Haar man was enkele maanden overleden bij een auto ongeval waarbij ze zelf ook gewond was, zwaar gewond. Tijdens die rit waren ze luidkeels aan het meezingen met AH . Om haar gemis en schuldgevoelens te plaatsen had ze veel behoefte om elke avond die cd op te leggen en haar verdriet te uiten.

Wij hebben haar enkele keren savonds uitgenodigd voor een bbq, een drankje en wat aanspraak.

1987j
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 apr 2024 13:37

Als vrouw zou ik ook eerder gaan praten met een nieuwe buurvrouw die zachtjes op de achtergrond André Hazes draait, dan met een man die verbaal agressief is en 's nachts luid mensen met naam staat uit te schelden en bedreigen. Mensen die er niet zijn weliswaar, maar toch.

Reden daartoe zou toch wel duidelijk moeten zijn. Als mensen die ervoor opgeleid zijn er niet toe doordringen dan heeft dit volgens mij ook geen enkel nut.

bosprocureur
Berichten: 6860

#13 , 11 apr 2024 13:39

Tja, een mooi initiatief van uwentwege.

Maar ik vrees dat de persoon die TS beschrijft, toch echt professionele hulp nodig heeft, en een (gedwongen) opname dus. Maar zoals zo dikwijls, "er is geen plaats in de herberg".

Blijven op hameren bij politie e.d. Anders , heeft het OCMW daar geen outreachende dienst daarvoor?

lukasi
Berichten: 1150

#14 , 11 apr 2024 16:52

Tuurlijk was de situatie anders.
Daarom da tik ook zei: wordt er naar die man geluisterd ?

Franciscus
Berichten: 38614

#15 , 11 apr 2024 18:13

Er moet altijd naar de persoon geluisterd worden en inderdaad is een persoonlijke aanpak aangewezen.
Ook in de gevallen dat het 'hopeloos' lijkt.
Edoch op een bepaald moment moet er wel een einde komen aan de 'overlast'.
Zolang en zo dikwijls als het kan oplossen 'in de minne'.

Terug naar “Stel een vraag”