Erfenis

nicobrams
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 23 feb 2020 09:02

Ik ben resident in Spanje en ben Belg. Wanneer ik van mijn ouders of grootouders zou erven, betaal ik dan successierechten in België? Of in Spanje? Of in beide landen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 08 mar 2020 14:53

Waar valt de erfenis open?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 08 mar 2020 15:48

Als de ouders of grootouders in B wonen dan wordt de erfenis in B onderworpen aan erfenisrechten.
Niet in Spanje.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2020 20:36

"Ik ben resident in Spanje en ben Belg. Wanneer ik van mijn ouders of grootouders zou erven, betaal ik dan successierechten in België? Of in Spanje? Of in beide landen?"

Uw nationaliteit is van geen belang.
U bent rijksinwoner in Spanje (om het even hoelang u dat al bent; 1 week of tien jaar).
Ik neem aan dat uw ouders en grootouders al meer dan 5 jaar in het Vlaamse gewest wonen.

Als u erft van één van uw (groot)ouders, moet u een aangifte van nalatenschap indienen in het Vlaamse gewest omdat hij/zij Vlaams gewestinwoner is en u moet ook Vlaams successierecht betalen vanaf een bepaald minimum actief.

Daarenboven moet u dan ook een aangifte van nalatenschap indienen bij de bevoegde Spaanse regio omdat u in Spanje woont; en u zal ook Spaans-regionaal successierecht betalen. Er is geen enkele vorm van "compensatie" op deze dubbele betaling.

Overleg of u niet nu al een schenking kan krijgen van hen; om dan later de nalatenschap te verwerpen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 mar 2020 20:57

Klopt. Moet ook betalen in Spanje, verward met de regels voor Frankrijk.
Ik vraag me echter af of hetzelfde zich niet voordoet met een schenking.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2020 09:41

Ik had enkel een onderhandse niet-geregistreerde bankgift voor ogen maar heb dat inderdaad niet vermeld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”