Aanpassing car policy

Libermanthierry
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanpassing car policy

#1 , 21 feb 2020 13:25

3 maanden na verkrijgen nieuwe firmawagen moeten wij de car policy ondertekenen. Op zich geen probleem maar er staat letterlijk in dat
Het contract werd opgemaakt voor een max van 140000km op 4 jaar.
Indien het oververbruik van het aantal km gerelateerd is aan privégebruik kan de wg het bedrag van het teveel aantal km terugvorderen.
Eigenlijk vragen ze een blanco check aan de wn.
Is dit eigenlijk verdedigbaar voor de rechtbank?
Er is een individuele overeenkomst die getekend moet worden waar er vooraf gedrukt staat gelezen en goedgekeurd en gaat akkoord met de voorwaarden.
Die 140000 km staan op een separate overeenkomst die niet getekend wordt.
Bij niet ondertekening dreigen ze met ontslag wegens dwingende redenen. Kan dit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 21 feb 2020 13:57

Dat is 35.000 km/jaar, valt toch nog mee?

sibi
Berichten: 36

#3 , 21 feb 2020 15:13

Wel een unfaire regel die sowieso tot onenigheid in het bedrijf zal leiden. Een collega die dicht bij de klanten woont en dus weinig woon-werk kilometers doet kan dan ongemoeid een pak meer echte privé-kilometers doen dan iemand die de 35.000 km reeds opdoet aan woon-werk kilometers alleen.
35.000 km/jaar is doorsnee voor firmawagens lijkt me, maar voor iemand van Oost-Limburg of de Westhoek die elke dag op en af naar Brussel of Antwerpen moet voor opdrachten is dat te weinig (200 werkdagen/jaar à 2x100km/dag = 40.000km/jaar).
Indien het hier salariswagens betreft en er van outsourcing bij klanten dus geen sprake is, kan zo'n regel wel nog fair uitgedacht worden. Het woon-werk aantal kilometers ligt dan immers 100% op voorhand vast en men kan dan leasingcontracten afsluiten op maat van elke werknemer, zodanig dat eenieder eenzelfde hoeveelheid privé-kilometers "krijgt".

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 21 feb 2020 18:05

Woon-werk verkeer valt in de rubriek “privé kilometers.

Ik zou wel duidelijkheid eisen over de hoogte van het te betalen bedrag per kilometer. Idd “niet verstandig” om een blanco cheque te tekenen. De car policy waar ik werkte beperkte de laatste jaren het tankbudget voor binnenfuncties (ook zo n 30-35.000 km afhankelijk van je verbruik) : je wist waar je aan toe was: zelf tanken als je r over ging. Dat was een “faire” regeling omdat ze enkel van toepassing was voor binnenfuncties : verkoop etc was onbeperkt om gehannes te vermijden.

Terug naar “Andere”