Verlaten Huurwoning

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

Verlaten Huurwoning

#1 , 19 sep 2019 18:26

Geachte,

Ik had even een vraagje.

Mijn moeder is begin dit jaar haar woning moeten verlaten die ze sinds ca. 2008 huurt. Ten gevolge van totaal slecht onderhoud is brandweer moeten tussenkomen en werd er een advies tot onbewoonbaarverklaring uitgesproken.

Nu vandaag kreeg mijn moeder een brief ivm. de uittredende plaatsbeschrijving. En zal dit dus voorkomen bij het vredegerecht.

Eigenaar eist:

1. Een 2000 euro ivm. doorgeknipte leiding van de verwarming

2. Een 2000 euro ivm. materiaal dat nog in de woning stond.

Aangezien men moeder financieel niet zo sterk staat ga ik haar proberen helpen en zal ik ook aanwezig zijn op de zitting.

Volgende argumenten heb ik hierin tegen te brengen.

1. Er ligt een document ter beschikking waarin staat dat alle materiaal zoals sanitair en elektrische benodigdheden terug zouden mogen verwijderd worden die door mijn vader destijds geplaatst zijn geweest. Hierin gaat de huisbaas akkoord dat bij verlaten van de woning dit mag uitgebroken worden. En nu gaat hij hier geld voor eisen of dat er zelf gaten voor zijn geboord?

2. Bij het overhandigen van de sleutels heeft men moeder aan het immo kantoor laten weten dat er nog materiaal van haar stond en de vraag of het mogelijk was dit nog op te halen. Het immo kantoor had dit genoteerd en zou dit doorgegeven hebben aan de eigenaar. Echter is er nooit een poging tot contact geweest en huurder had de poort om binnen te geraken op slot gezet. Ik ben daar zelfs nog langsgeweest om nog wat materiaal te mogen ophalen en ik wou ook meer ophalen maar ik mocht niet. Ik ga morgen immo kantoor bellen en dit gesprek dan opnemen als bewijs.

Sinds lange tijd werd de woning ondanks meerdere pogingen totaal niet onderhouden door eigenaar ( ook hier een verslag van gerechtsdeurwaarder ter beschikking zolder lag vol maar echt vol met een laag van 10 cm sneeuw ) het regende langs aftakdozen binnnen etc...


Met vriendelijke groeten,

Benny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2019 20:07

Als er zaken terug worden weggenomen, die destijds door de huurder werden geplaatst, moet hij de oude toestand terug herstellen. bvb Een huurder plaats een nieuwe keuken, en bij vertrek neemt hij die keuken mee. Dat mag hij, maar dan moet hij ervoor zorgen dat die oude keuken er terug staat.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 20 sep 2019 14:48

Geachte,

Wat indien de oude kachel die destijds werd weggenomen meegenomen werd door de eigenaar?

Het gaat hier om dat mijn vader de leidingen- de verwarmingselementen - en elektrische toebehoren op zijn kosten heeft gelegt en via immo kantoor schriftelijk is bevestigd dat indien hij de woning verlaat deze mag meenemen omdat de afspraak eerst was dat de eigenaar dit voor helft mee zou bekostigen maar nadien op terugkwam. De ketel werd door de eigenaar gezet en deze is ook blijven staan.

Ik heb net ook met het immo kantoor gebeld en dit gesprek ook opgenomen want ik vroeg haar dit schriftelijk te bevestigen en dit wou ze uiteraard niet doen.

Immo kantoor bevestigd weldegelijk dat mijn moeder bij het overhandigen van de sleutels gezegt heeft dat er nog materiaal van haar staat en zij dit wel degelijk nog wil komen ophalen. Immo kantoor heeft dit opgeschreven en doorgegeven aan de eigenaar maar nooit enig contact poging geweest.

Met vriendelijke groeten,

Reclame

Terug naar “Huren”