optie op woning

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

optie op woning

#1 , 13 sep 2019 22:38

In juli kocht ik een woning via een immokantoor.
Toen ik een compromis wilde ondertekenen bleek dat onmogelijk omdat de verkoper onder bewind staat. De vrederechter moet eerst zijn akkoord geven.

Ik tekende een aankoopoptie die drie maand geldig blijft, nadat mijn notaris het document had nagelezen. Intussen zijn al twee maanden voorbij zonder dat er een goedkeuring is van de vrederechter.
De vrederechter heeft een schattingsverslag nodig (is er) en het ontwerp van de verkoopakte. Ik heb daarvoor een aantal gegevens aan de notaris moeten overhandigen.

Nu vraag ik me af wie de notarisonkosten moet betalen indien de vrederechter geen groen licht geeft. Ik hoorde eerst over de bewindvoering nadat ik het immokantoor de vraagprijs had geboden met bindend bod.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 12 okt 2019 11:09

U kan het immokantoor in gebreke stellen maar of dat veel zal uithalen betwijfel ik ... wisten zij dat en van wie heeft kantoor opdracht gekregen van persoon zelf dan die persoon of van de bewindvoerder ???

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2019 12:51

Binnen een paar dagen treedt de opschortende voorwaarde in werking, welke bepaalt dat na drie maanden mijn aankoopbelofte vervalt indien de vrederechter op dat ogenblik nog geen toestemming tot verkoop heeft gegeven.
Aangezien het over een zeer grote som geld gaat wil ik dat geld niet langer immobiliseren.
Mijn vraag is: moet ik na afloop van die drie maanden zelf nog iets bevestigen nadat de opschortende voorwaarde van drie maanden van toepassing wordt?

ps: reden waarom er nog geen toelating is gegeven is dat er beslag werd gelegd op de woning en de onderhandelingen voor vrijgave met de schuldeiser nog lopen; ik vrees dat dit uitzichtloos is of minstens nog maanden in beslag zal nemen....

Reclame

Terug naar “Kopen”