Onroerende voorheffing - verkoop - uit elkaar

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

Onroerende voorheffing - verkoop - uit elkaar

#1 , 12 sep 2019 00:42

Beste

Ik ontving van mijn ex, waarmee ik dus een woning had, een mail met de vraag de helft te betalen van de onroerende voorheffing.

Ik heb hier echter enkele vragen over.

1 We wonen niet meer samen, hebben elk een ander adres.
Waarom ontvangt hij deze uitnodiging tot betaling en ik niet?

2 Waarom staat enkel zijn naam op de brief vermeld en niet beide namen?

3 Wat als ik niet in ga op zijn vraag om de helft te betalen? Het lijkt dat de fiscus mij niets kan maken aangezien ikzelf geen brief ontving?

4 Als hij de volledige som uiteindelijk betaalt, lijkt het dat hij ermee akkoord ging dat hij het volledig ten laste nam?

Waarom zou ik moeilijk willen doen om dit te betalen kunnen jullie denken.
Hij is met zo goed als alle gemeenschappelijke spullen gaan lopen zonder enige cent te betalen en hij heeft nog 4 maanden in de woning gewoond zonder mij huur te geven.
Ikzelf heb de kracht niet gehad om hier een zaak van te maken aangezien ik liever zo snel mogelijk van hem af wou zijn i.p.v. dit nog een jaar/jaren te laten aanslepen.

Alvast bedankt
-mi-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 12 sep 2019 07:41

Enkel het gezinshoofd ontvangt zo'n brief. Dit is doorgaans de persoon die de oudste is.

Is het huis nog in uw bezit? Of heb je jezelf uitgekocht?

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 12 sep 2019 16:50

Het huis werd verkocht. Geen van ons beiden heeft het gekocht.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2019 11:42

Het huis werd verkocht. Geen van ons beiden heeft het gekocht.
werd er in de compromis dan niets afgesproken met de kopers qua onroerende voorheffing?

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 13 sep 2019 15:49

Het volgende staat in de akte

De verkoopprijs bedraagt Xxxx euro (€ Xxxxx)
De verkoper erkent deze verkoopprijs ontvangen te hebben van de koper als volgt:
- deels vandaag, voor een bedrag van xxxx euro (€ Xxxx), door vrijgave van de waarborg, die als voorschot wordt aangerekend op de prijs.
- het saldo of Xxxx euro (€ Xxxx), door betaling(en) op heden.
De verkoper erkent ook van de koper ontvangen te hebben:
- het forfaitair aandeel van de koper in de onroerende voorheffing van het lopende jaar ten bedrage van xxxx euro éénenzeventig cent (€ Xxxx).

Het bedrag in de akte is lager dan de factuur die mijn ex kreeg. Kan dat?
Heb de factuur die mijn ex kreeg ontvangen per mail. Echter. Het is alles behalve leesbaar. Kan bij wijze van evengoed een factuur zijn van iets totaal anders.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2019 16:33

natuurlijk kan dat. De koper heeft zijn forfaitair deel betaald bij verlijden van de akte. Bijvoorbeeld, als hij van het jaar 2019 al 8 maanden eigenaar is van de woning dan zal hij 8/12sten van de factuur betaalt hebben aan de verkoper (=jullie dus)

Met andere woorden, jullie (=de verkopers) moeten nu wel de 12/12 den betalen, maar kregen al 8/12 den hiervoor van de kopers (in mijn voorbeeld he). Dus nu moet jij nog jouw deel van de overblijvende 4/12den betalen. Ik veronderstel dus de helft. Tenzij je bijvoorbeeld maar voor 10% eigenaar was van de verkochte woning, of geen eigenaar...

Samenvattend: jij moet nu alleen nog jouw deel betalen van de som die hoger is dan wat je van de koper kreeg. Wat jouw deel is zal afhangen van voor hoeveel procent je eigenaar was van de woning.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2019 16:38

Wat gebeurt er met de onroerende voorheffing bij de koop/verkoop van een onroerend goed?
Wanneer u uw onroerend goed in de loop van het jaar verkoopt, moet u de volledige onroerende voorheffing betalen. Als eigenaar op 1 januari van het lopende aanslagjaar bent u immers voor de administratie de belastingplichtige voor de onroerende voorheffing en dus de enige verantwoordelijke voor de betaling van deze belasting.

Bij een verkoop wordt soms echter overeengekomen dat de koper een deel van de onroerende voorheffing voor het lopende aanslagjaar ten laste neemt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#8 , 13 sep 2019 17:03

Wat als ik niet wil betalen aan mijn ex en hierdoor mijn ex de rekening niet betaalt?
Ik veronderstel dat mijn ex dan een herinnering ontvangt en niet ik?

Is het tevens mijn ex zijn taak niet om een opsplitsing aan te vragen als hij wenst dat ik de helft betaal?

Ik weiger namelijk om nog een cent aan hem te betalen, ook al stort hij dit bedrag door. Ik wil namelijk geen enkel contact meer met hem.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2019 09:55

Wat als ik niet wil betalen aan mijn ex en hierdoor mijn ex de rekening niet betaalt?
Ik veronderstel dat mijn ex dan een herinnering ontvangt en niet ik?

Is het tevens mijn ex zijn taak niet om een opsplitsing aan te vragen als hij wenst dat ik de helft betaal?

Ik weiger namelijk om nog een cent aan hem te betalen, ook al stort hij dit bedrag door. Ik wil namelijk geen enkel contact meer met hem.
dat zou dom en koppig zijn. Als uw ex helemaal niets betaalt, dan zullen ze de volledige som bij u komen halen, vroeg of laat. Dan moet jij weer aan uw ex gaan bedelen om zijn verschuldigd deel terug te krijgen...

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#10 , 17 sep 2019 20:25

Hij kan toch een splitsing van de factuur aanvragen?
Ik weiger gewoon aan hem te storten. Wil gerust wel rechtstreeks aan de overheid betalen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 sep 2019 21:22

als je geld overschrijft heb je toch geen contact met je ex-man. Schrijf in de mededeling dat het om de helft van de aanrekening onroerende voorheffing gaat met vermelding van de referte en het totaalbedrag. Aan je ex-man kan je dan vragen om je het bewijs te bezorgen dat hij de rekening heeft betaald.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38589

#12 , 11 okt 2019 23:06

Is inderdaad standaard ook bij overlijden zo kreeg mijn oudere zus alle officiële rekeningen die moesten betaald worden terwijl alle rekeningen ook de onroerende voorheffing altijd naar mij gestuurd werden gezien ik al jaren de betalingen deed.

Terug naar “Echtscheiding”