Erven en sociaal huren

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
dirkdirk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erven en sociaal huren

#1 , 05 mei 2024 09:18

Vorige maand overleed mijn vader op 92 jarige leeftijd. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 15 was. Op mijn 20ste ben ik gehuwd en vandaag, 42 jaar later, hebben mijn vrouw en ik vier volwassen kinderen. Van toen wij huwden tot vandaag heb ik noch mijn vrouw of één van de kinderen één van mijn ouders of mijn vijf jaar oudere zus nog ontmoet. Op 3 april werden mijn echtgenote, ik en onze vier kinderen bij de notaris geroepen, teneinde het testament van mijn vader te bespreken. Bij de notaris waren alleen ik, mijn echtgenote en onze kinderen. De notaris vertelde dat mijn zus zich had laten excuseren. Ook vertelde hij dat wijlen mijn vader zijn twee kinderen liet onterven, dat mijn zuster haar twee kinderen niet in het testament staan en dat de kinderen van zijn zoon, mijn vier kinderen dus, alles volgens de wet zullen erven. Na de bespreking van het testament bleek dat ik desondanks flink wat geld zal erven alsook een zesde deel van de woning. Waarop mijn kinderen mij erop attent maakten dat wij, hun ouders, sociaal huren en het daarom verstandiger is wanneer ik afstand van de erfenis doe.
Mijn vraag nu is: wat als de sociale huurmaatschappij te weten komt dat ik een al dan niet flinke som geld plus nog een zesde deel van de ouderlijke woonst van mijn vader erfde. Mijn echtgenote werd door een wetsdokter op haar dertigste invalide voor het leven verklaard. Ikzelf en dat eveneens door een wetsdokter op mijn zesentwintigste deels invalide voor het leven. Nu uit onze sociale woning worden gezet en 'elders' helemaal opnieuw beginnen zien wij niet meer zitten.

The Oscars
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2024 10:56

Het is belangrijk om aangifte te doen bij de sociale huisvestingsmaatschappij en te overleggen over de beste aanpak bij de verdeling van de erfenis om uithuiszetting te vermijden. Zorg dat je dit niet nalaat, want als het later aan het licht komt, loop je een reëel risico de woning te moeten verlaten.
.

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2024 11:25

Het hangt er ook vanaf of jullie het geld nu of later (voor zover je dat kan inschatten) kunnen gebruiken.

Stel dat jullie er niks specifiek mee zouden doen en dit bij de erfenis zou komen die jullie kinderen later erven, is het voordeliger om hen rechtstreeks alles te laten erven.

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 05 mei 2024 14:44

Geld mag men erven. Volle eigenaar zijn van een onroerend goed, geschikt voor bewoning, mag echter niet. Dat gaat van bouwgrond tot villa. Zelfs een zesde mag in principe niet.
Men geeft u wel de tijd om eventueel het O.G. te verkopen. Is misschien aan te raden. Elke eigenaar moet meedoen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2024 15:23

Middelentoets

Uw vermogen wordt via een middelentoets nagegaan. Het is een nieuwe inschrijvings- en toelatingsvoorwaarde, die geldt voor (potentiële) kandidaat-huurders vanaf 1 januari 2024.

Uw vermogen of de positieve saldi op spaar-, betaal-, termijn- en effectenrekeningen zal nagegaan worden door de woonmaatschappij. Deze mogen een bepaalde grens niet overstijgen.
Zittende huurders moeten niet aan deze voorwaarde voldoen, ook niet als ze verhuizen naar een andere sociale woning.
Bron: https://www.vlaanderen.be/een-sociale-w ... ale-woning

Met andere woorden: geld erven mag.

En zoals Wanton zegt, zelfs een klein deeltje van een woning erven mag niet. Dus dat laat je misschien beter overgaan naar de kinderen ...

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#6 , 06 mei 2024 00:58

Ik mijn weten is een onverdeelde mede eigendom ingevolge geen probleem Dat is geen probleem. Lees hier de voorwaarden. Gedeeltelijk eigenaar door erfenis is een aanvaarde uitzondering. https://www.vlaanderen.be/een-sociale-w ... g#eigendom
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 06 mei 2024 11:07

Inderdaad, gedeeltelijk eigenaar door erfenis is een uitzondering. Maar dan in het geval dat vb. de overlevende ouder volledig vruchtgebruiker is. Dan zijn de kinderen blote eigenaar, wat is toegelaten. Maar van de ogenblik dat de tweede ouder overlijdt worden de kinderen volle eigenaar (evt gedeeltelijk). Dat is voldoende voor de maatschappij om in te grijpen. Er wordt wel voldoende tijd voorzien om éea te regelen, vb. verkoop of schenking. Er wordt door de maatschappijen wel rekening gehouden met bijzondere omstandigheden. Zo weet ik iemand die is volle eigenaar voor zo'n 350/5000 (juiste breuk weet ik niet) van een onroerend goed. Dat is het gevolg van vererving in de 3e graad, die niet geregeld raakt. Die persoon kan daar niet voor aansprakelijk gesteld worden. In zo'n geval wordt geen sanctie voorzien en kan hij in de sociale woning blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2024 11:41

uit het verhaal van TS kan men niet afleiden of hij alleen blote eigendom erft.
het is niet de vraag van TS, maar hoe kunnen de 4 zoonkinderen volgens de wet alles erven en de 2 dochterkinderen niets?
hoe kan TS iets erven als zijn 4 kinderen "alles" erven bij testament? hoe kan TS iets erven als hij en zijn zus "onterfd" werden?
zijn TS en zijn zus geen reservataire erfgenamen? hoe komt men tot 1/6 vd ouderlijke woonst?
waarom werd de echtgenote van TS bij de notaris geroepen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Stel een vraag”