Huisdier op bezoek in huurwoning

BeauG93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huisdier op bezoek in huurwoning

#1 , 23 jan 2019 16:02

Dag allemaal,

Ik heb al tal van posts gezien maar kan helaas niet vinden wat ik zoek.

Mijn moeder is huurder van een appartement. In het contract is een clausule opgenomen dat huisdieren niet zijn toegestaan. Ze heeft een 3-jarig contract wat in 2017 is opgesteld. Als het goed snap blijft deze clausule geldig na de uitspraken van Weyts 2018.

Ikzelf woon in een koophuis en heb recent een hond geadopteerd. Helaas blijkt onze omheining niet hoog genoeg waardoor deze erover kan.
Om de tussentijd tot de nieuwe omheining geplaatst wordt te overbruggen heeft mijn moeder aangeboden de hond enkele uren per dag op te vangen (weekdagen). Echter heeft de verhuurder de hond daar recent gezien en werd meteen boos en dreigt haar uit het appartement te zetten. Mijn vraag is of we ook echt iets mis doen omdat dit niet haar huisdier is en het slechts voor een korte periode is. Ook veroorzaakt de hond geen overlast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2019 17:34

In principe kan hij niks doen wanneer de hond tijdelijk enkele uren per dag daar vertoeft.
Maar u hebt een 3 jarig contract en dat verloopt in 2020.
Hij kan u opzeggen 3 maanden voor het einde van uw contract, zonder dit te moeten motiveren.
Dus, over het risico moet u zelf oordelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2019 19:13

Er zijn genoeg rechtspraak van mensen die een hond hebben tegen dat ze het niet mochten, en bijna allemaal worden deze in het gelijkgesteld.
Men kan zeer moeilijk een huisdier verbieden als deze geen last veroorzaakt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

BeauG93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2019 09:32

Bedankt!

Naar aanleiding van een mail die hij stuurde was mijn mama erg in paniek dat ze eruit gezet zou worden (zie de mail onderstaand). We verwachten inderdaad dat we na die drie jaar naar iets anders op zoek moeten naar het leek mij raar dat hij haar van de ene op de andere dag eruit kan zetten.

--
Beste xxxx

er staat duidelijk in onze contracten geen huisdieren ondertekend door u
tevens een inlichtingfiche kanidaat huurder ingevuld bezitter huisdieren en verboden logement huisdieren onmiddelijk contractbreuk

wij hebben dit dier al meerdere malen gezien in het app
--

Ik heb geen flauw idee waar hij op doelt met die inlichtingsfiche.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 24 jan 2019 09:47

Laat hem maar blaffen (pun intended). De kans dat uw moeder door de vrederechter (!) wordt uitgezet omdat er af en toe een hond aanwezig is, is zeer klein.
"sowieso" schrijf je zo.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2019 10:46

Als de hond geen overlast bezorgt, zou ik zijn bedreigingen rustig naast mij neerleggen.
Laat hem eerste stap zetten. Volgens mij is het een volledig verbod van huisdieren in uw contract.
Wettelijk ? Ik denk het niet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jan 2019 12:24

Maar zij dan niet verwonderd als bij de eerstvolgende gelegenheid een opzegbrief in de bus valt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 24 jan 2019 13:23

Onmiddellijk contractbreuk? Ik dacht het niet.

Als hij reden zou hebben om zulks te veronderstellen, zal hij toch de vrederechter moeten passeren.

Veel kans dat het gewoon overwaait, tenzij er nog andere elementen spelen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 24 jan 2019 13:24

En de aanwezigheid van de hond moet ook formeel worden vastgesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BeauG93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2019 15:25

Maar zij dan niet verwonderd als bij de eerstvolgende gelegenheid een opzegbrief in de bus valt.
En wat kon een eerstvolgende gelegenheid zijn? Bedoel je hiermee de opzeg 3 maanden voor het einde van de huurtermijn van 3 jaar of kan ze ook om andere redenen voor het einde van de huurtermijn uit het appartement gezet worden?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 jan 2019 15:34

Op het einde van de eerste 3 jaar natuurlijk

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 25 jan 2019 09:28

Als uw moeder er graag woont, moet ze simpelweg haar verontschuldigingen aanbieden en een andere oplossing voor de hond zoeken.
Normaal gezien zal uw lokaal asiel wel open staan voor de hond tijdelijk op te vangen, al dan niet voor een kleine vergoeding.
Je kan hem ook zoals op de boerderij in een kennel (https://www.grootplezier.nl/hondenkenne ... gKQxPD_BwE) steken of aan de ketting hangen.

Je zou hem ook gewoon bij u thuis kunnen binnenhouden, af en toe eens gaan wandelen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jan 2019 10:57

Het probleem zou intussen reeds kunnen opgelost zijn.
Onnodig tijd verliezen op het forum ( forum is een heel belangrijk instrument ). maar het duurt toch geen 3 jaar om die omheining te plaatsen of te verhogen. Zet daar spoed achter en het probleem voor uw moeder en de hond is opgelost. En nadien een vriendelijk woordje met de verhuurder en als die menselijk is, is de zaak vergeten.

Terug naar “Huren”