Erfenis

Carola
Topic Starter
Berichten: 1

Erfenis

#1 , 28 dec 2005 10:52

Geachte,

Graag had ik U advies gekregen over de volgende vraag. In 2004 overleed mijn moeder en in 2005 mijn vader, beide ouders hebben de Belgische nationaliteit maar waren woonachtig in Spanje dus ook gedomicilieerd in Spanje. Mijn ouders beschikten over een onroerend goed in Spanje en over een onroerend goed in Belgie. Nu is mijn vraag, de woning in Spanje valt deze onder het Belgische of onder het Spaanse erfrecht, en wat met het onroerende goed dan in Belgie? Ook is er een testament opgemaakt door vader in Spanje hoe zit het dan hier mee, kunnen wij dit via een Belgische notaris laten behandelen en kan onze Belgische notaris inzage krijgen in dit testament? Beide ouders zijn gehuwd met gemeenschap van goederen en onderlinge schenking. Moeder heeft geen testament opgemaakt. Wij raken hier niet uit, en hebben de indruk van het kastje naar de muur gestuurd te worden, we hebben een advocaat in Spanje en een in Belgie en ook een notaris in Spanje en Belgie en toch weten geen van allen ons hier een eenduidig antwoord op te geven en schiet de hele zaak niet op.
Ook kan ik U zeggen dat er zes wettelijke erfgenamen zijn.

Hopende op een duidelijk antwoord, dank ik U .

Carola

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 28 dec 2005 11:33

Art. 77. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende erfopvolging?indien : 2? de vordering goederen betreft die zich bij de instelling van de vordering in Belgi? bevinden. (16 juli 2004 Internationaal privaatrecht=Ipr)
(Noot) onder art. 77. ?De bevoegdheid van de territoriale autoriteiten met betrekking tot de in Belgi? gelegen goederen en tot de verdeling ervan, wordt evenwel gehandhaafd.Die territoriale bevoegdheid betreft enkel het deel van het vermogen dat zich in Belgi? bevindt. Een eiser kan in Belgi? op die grond dan ook niet dagvaarden teneinde een verweerder met betrekking tot in het buitenland gelegen goederen in rechte te vervolgen.

Art. 78. ? 1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had. ? 2. De vererving van onroerende goederen wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen. Indien evenwel buitenlands recht leidt tot de toepassing van het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had, is dit laatste recht van toepassing. (Ipr)

Art. 82. ? 1. Het beheer en de overgang van de nalatenschap worden beheerst door het recht dat krachtens de artikelen 78? op de vererving van toepassing is.(Ipr)
Art. 84?. Behoudens tegenbewijs wordt vermoed dat de rechtshandeling de nauwste banden heeft met de Staat op wiens grondgebied de beschikker ten tijde van de wilsbeschikking of van de herroeping ervan zijn gewone verblijfplaats had.(Ipr)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”