deel erfenis na overlijden verzwegen door broer en schoonzus

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

deel erfenis na overlijden verzwegen door broer en schoonzus

#1 , 08 aug 2012 19:15

Moeilijk om te beginnen maar toch proberen.

Enkele jaren geleden is mijn moeder in een rusthuis beland, een paar maanden later ook mijn vader, en omdat mijn vader fysiek niet meer in staat was om zelf alles te belopen voor betaling rekeningen etc... heeft hij dat aan mijn schoonzus gevraagd, die dat ook altijd heeft uitgevoerd. Nadat mijn vader was overleden is het volledige nalatenschap aan mijn moeder overgelaten, maar omdat mijn moeder niet meer geestelijk in orde was is er door het vredegerecht een bewindvoerder aangesteld, nl mijn schoonzus omdat ze al jaren heel die administratie deed, correct dachten mijn 2 zussen en mezelf, en mits we allen een minder goede band hebben en ik veel in't buitenland ben en mijn jongste zus in buitenland woont waren wij akkoord met haar aanstelling door het vredegerecht. Nadat mijn moeder ook was komen te overlijden heb ik gevraagd of er nog iets over was van het nalatenschap, mijn broer beweerde van niet, mijn schoonzus zei een beetje en wordt weldra geregeld, maar nu 1 1/2 jaar na de dood van mijn moeder en er nog steeds niets geregeld is, hebben wij na onderzoek kennis genomen dat mijn broer met mijn schoonzus een bvba hadden geopend en daar 2x geld hadden op gestort dat ze geleend hadden van mijn moeder, dit is ook terug te vinden op de jaarrekening van die bvba. Ondertussen zijn mijn broer en schoonzus al zwaar vechtend gescheiden en heeft mijn broer, mijn schoonzus uitgekocht, en nu heeft ze ook toegegeven dat ze geld geleend hebben. Nu is het zo (dacht ik toch) dat bij overlijden en na vereffening van alle nog openstaande rekeningen etc... het saldo dient verdeeld te worden onder de erfgename. Mijn broer beweert dat daar allemaal niks van aan is, en mijn ex-schoonzus wil verder niet meewerken. Vlak voor de dood van mijn moeder hebben wij de toestemming gegeven om geld over te maken op bewindvoerder haar privé rekening om bij overlijden asap alle rekeningen te kunnen vereffenen. Maar die overschot is voor grootste deel gebruikt voor die lening.
Het mag duidelijk zijn dat wij (ikzelf en 2 zussen) om de tuin geleid zijn en zelfs bestolen van ons erfdeel en we willen dit graag rechtzetten. Wij hebben al de rekeninguitreksels opgevraagd aan bewindvoerder maar zij beweert die niet meer te hebben (larie)

Mijn broer beweert van niets te weten van die lening en schuift het af op de bewindvoerder die toen ook nog beëdigd boekhouder was en de balansen invulde, ondertekende en neerlegde, en hij heeft haar achteraf ook uitgekocht uit bvba.
Ik ben ook van mening dat beide schuldig zijn, maar ze er beide tussenuit willen knijpen.
Ik weet dat dit een hele boterham is, maar hoop toch dat iemand hier mij kan zeggen of adviseren wat te doen.

Mijn vragen:
1-Kan ik bij het vredegerecht copy opvragen van z'n vonnis van aanstelling bewindvoerder en bijgeleverde ondertekende documenten, want naar ze beweren heb ik een document ondertekend waarvan ik niets afweet.

2- Kan ik bij notaris de afgeleverde documenten van de bewindvoerder opvragen (staat rekening tot aan de overschrijving naar bewindvoerder persoonlijke rekening) ?

3- Kunnen de erfgename zomaar de rekeninguitreksels opvragen bij de bank van de rekening van mijn moeder voor en na bewindvoerder periode ?

4- Bij welk gerecht en welke soort klacht moet ik neerleggen om openheid te verkrijgen ?

5- We zijn ook tot ontdekking gekomen dat mijn schoonzus de handtekening van een van de erfgename heeft vervalst om die uit de erfenis te kunnen houden, wat kan ik hiermee ?

Laat het duidelijk zijn dat 3 vd 4 erfgename geen geld willen hebben waar we geen recht willen hebben, maar dat we wel ons deel waar we recht op hebben willen recupereren.
Familie of geen familie, mijn broer en schoonzus hebben de andere familieleden zwaar gechoqueerd en bedrogen, we hebben dat ook geen intentie om hen nog te geloven laat staan vertrouwen.

Alle hulp is welkom.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 aug 2012 10:18

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(10 oktober 1967 Gerechtelijk Wetboek =Ger.W.).

“Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de nalatenschap...vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel...”(Ger.W.).

Die boedelbeschrijving kan ook zonder voorafgaande verzegeling door een notaris opgemaakt worden,krachtens art.1177 Ger.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Veebee
Berichten: 565

#3 , 10 aug 2012 11:31

Wat betreft die opvragingen, dit kan je zelf doen als je weet bij welke banken het geld zat, anders moet je Febelfin inschakelen hetzij rechtstreeks, hetzij via de notaris.
Bij beiden moet je betalen, maar bij notarissen zijn ze sneller geneigd tot actie heb ik al ondervonden.
Bankoverschriften kan je tot max 5 jaar teruggaan. Ook voor het opvragen zijn er kosten aan verbonden, best even informeren op voorhand.

Reclame

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 10 aug 2012 12:13

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(10 oktober 1967 Gerechtelijk Wetboek =Ger.W.).

“Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de nalatenschap...vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel...”(Ger.W.).

Die boedelbeschrijving kan ook zonder voorafgaande verzegeling door een notaris opgemaakt worden,krachtens art.1177 Ger.W.
Mijn moeder is op 27/12/2010 overleden en er was geen boedelbeschrijf, wel is er een eigendom verkocht, maar eventuele waardepapieren en spaarboekjes is door 3 vd 4 erfgename niks gekend, we weten wel dat ze er waren maar niet hoeveel, het zei gezegd dat mijn vader destijds mijn broer en schoonzus blindelings vertrouwden en wij er ook zijn ingetuimeld. We hebben wel de jaarlijkse balansen van het oprichten tot heden, van de bvba waar het geld vd lening naartoe gegaan is. Is dit ook een bewijs, ,en moet ik met dit bewijs naar de vrederechter gaan die de bewindvoering heeft toegestaan,moet ik eerst eventueel een klacht indienen tegen bewindvoerder of tegen bewindvoerder en andere aandeelhouder van de bvba (bewindvoerder was ook voor 50% aandeelhouder vd bvba waar de lening naar toe gegaan is). Het lijkt me niet haalbaar om die boedelbeschrijf nog te doen mits beide ouders reeds langere periode al overleden zijn.
Wat moet ik dan nu doen.

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 10 aug 2012 12:21

Wat betreft die opvragingen, dit kan je zelf doen als je weet bij welke banken het geld zat, anders moet je Febelfin inschakelen hetzij rechtstreeks, hetzij via de notaris.
Bij beiden moet je betalen, maar bij notarissen zijn ze sneller geneigd tot actie heb ik al ondervonden.
Bankoverschriften kan je tot max 5 jaar teruggaan. Ook voor het opvragen zijn er kosten aan verbonden, best even informeren op voorhand.
Bedankt alvast, maar gaat febelfin dat zomaar vrijgeven aan mij waar de rekeningen allemaal zaten of moet ik dit schriftelijk doen en kan men ook de bedragen daarvan doorgeven die er geparkeerd stonden tot afsluiten van die rekeningen of kunnen ze alleen maar doorgeven waar en op naam van wie er rekeningen bestonden ?
En ook nog, de bewindvoerder en mijn broer beweren dat wij allemaal meerdere documenten getekend hebben waarmee wij haar carte blanche gegeven hebben voor alles te beheren, gelijk hoe en wat, maar daar weten wij niks van, van een carte blanche. Kunnen wij die documenten die ze beweren die wij getekend hebben ook opvragen en zo ja bij wie ? (notaris of vredegerecht) ?

Bedankt

Veebee
Berichten: 565

#6 , 10 aug 2012 13:54

Je hebt voor Febelfin de akte van bekendheid nodig waaruit blijkt dat je wettelijke erfgenaam bent van de tegoeden. Als je het via Febelfin speelt, dan versturen zij een verzoek naar al hun leden (je kan op de website van Febelfin de aangesloten banken en instellingen vinden) en word je rechtstreeks gecontacteerd door de instellingen. Of je kan dit volledig zelf doen, beiden kosten geld want Febelfin rekent ook onkosten aan (ik dacht 125 euro)

Je kan dit ook door de notaris laten doen, die zelfde weg volgen en uiteraard ook kosten aanrekenen.
Carte blanche wil niet zeggen dat er gesjoemeld mag worden en dit is volgens mij hier toch het geval.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 10 aug 2012 15:11

Als erfgenaam heb je het recht om alle informatie te bekomen, ivm. de tegoeden van de overledene. De meeste banken kunnen u - niet kosteloos- info verschaffen over de laatste tien jaar. Het kan goed zijn dat u akkoord was dat uw broer/schoonzus of wie dan ook de zaken behartigde , maar een volmacht wil niet zeggen dat ze zich ten persoonlijke titel mogen verrijken. Een verantwoording van hun daden of een afrekening van de bewindvoerder is toch het minste dat mag gevraagd worden. Indien een handtekening vervalst werd , zou ik aanraden klacht in te dienen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 25 aug 2012 03:39

Je hebt voor Febelfin de akte van bekendheid nodig waaruit blijkt dat je wettelijke erfgenaam bent van de tegoeden. Als je het via Febelfin speelt, dan versturen zij een verzoek naar al hun leden (je kan op de website van Febelfin de aangesloten banken en instellingen vinden) en word je rechtstreeks gecontacteerd door de instellingen. Of je kan dit volledig zelf doen, beiden kosten geld want Febelfin rekent ook onkosten aan (ik dacht 125 euro)

Je kan dit ook door de notaris laten doen, die zelfde weg volgen en uiteraard ook kosten aanrekenen.
Carte blanche wil niet zeggen dat er gesjoemeld mag worden en dit is volgens mij hier toch het geval.
sorry voor het lang wachten op antwoord, maar ben erg ziek geweest.
Als ik een akte van bekendheid heb, kan ik deze opsturen met een begeleidende brief naar instantie's om zo bewijzen of belangrijke info te verkrijgen ?

Vaoke
Berichten: 400

#9 , 25 aug 2012 11:06

Roger A. en Veebee, voor de geldbewegingen kan men tot maximaal 10 jaar teruggaan.
Het is aangewezen om een uitleggend verzoekschrift in te dienen.. vergezeld van een akte van bekendheid (dewelke uw identiteit bewijst als erfgenaam) en een uitprint van uw identiteitskaart.. gebeurlijk aan te maken bij de dienst Bevolking van uw gemeente!
Vergeet niet om in uw verzoekschrift ook te vragen naar afschriften van de openingsdocumenten alsook naar de toenmalig of tussentijds opgemaakte volmachten!
Van en voor de gelden die cash werden opgehaald is het aangewezen om ook kopies te vragen van de desbetreffende kwijtschriften; blijven de afhalingen die werden overgeschreven naar een andere rekening.. dan zou het goed zijn dat U de namen van bedoelde rekeninghouders (bestemmelingen) kent of dat U andermaal vraagt naar de namen van de begunstigden als U ze niet zou kennen..... let wel, dit kost allemaal geld; tenzij U zich hebt laten verzekeren en dat nog voor het openvallen van de nalatenschap!!!

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 25 aug 2012 18:06

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(10 oktober 1967 Gerechtelijk Wetboek =Ger.W.).

“Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de nalatenschap...vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel...”(Ger.W.).

Die boedelbeschrijving kan ook zonder voorafgaande verzegeling door een notaris opgemaakt worden,krachtens art.1177 Ger.W.
Verwijderd naar aanleiding pm van TS.
Laatst gewijzigd door Creatief op 29 aug 2012 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 25 aug 2012 18:16

Je hebt voor Febelfin de akte van bekendheid nodig waaruit blijkt dat je wettelijke erfgenaam bent van de tegoeden. Als je het via Febelfin speelt, dan versturen zij een verzoek naar al hun leden (je kan op de website van Febelfin de aangesloten banken en instellingen vinden) en word je rechtstreeks gecontacteerd door de instellingen. Of je kan dit volledig zelf doen, beiden kosten geld want Febelfin rekent ook onkosten aan (ik dacht 125 euro)

Je kan dit ook door de notaris laten doen, die zelfde weg volgen en uiteraard ook kosten aanrekenen.
Carte blanche wil niet zeggen dat er gesjoemeld mag worden en dit is volgens mij hier toch het geval.
Is niet helemaal juist wat Veebee schrijft.

http://www.febelfin.be/nl/dienstverleni ... overlijden" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de website staat dat Febelfin dit niet meer doet. Vroeger kostte dat ongeveer 225 €.

Rest verwijderd na pm van TS.
Laatst gewijzigd door Creatief op 29 aug 2012 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 25 aug 2012 18:23

Als erfgenaam heb je het recht om alle informatie te bekomen, ivm. de tegoeden van de overledene. De meeste banken kunnen u - niet kosteloos- info verschaffen over de laatste tien jaar. Het kan goed zijn dat u akkoord was dat uw broer/schoonzus of wie dan ook de zaken behartigde , maar een volmacht wil niet zeggen dat ze zich ten persoonlijke titel mogen verrijken. Een verantwoording van hun daden of een afrekening van de bewindvoerder is toch het minste dat mag gevraagd worden. Indien een handtekening vervalst werd , zou ik aanraden klacht in te dienen.
Verwijderd na pm van TS
Laatst gewijzigd door Creatief op 29 aug 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 25 aug 2012 18:30

Roger A. en Veebee, voor de geldbewegingen kan men tot maximaal 10 jaar teruggaan.
Het is aangewezen om een uitleggend verzoekschrift in te dienen.. vergezeld van een akte van bekendheid (dewelke uw identiteit bewijst als erfgenaam) en een uitprint van uw identiteitskaart.. gebeurlijk aan te maken bij de dienst Bevolking van uw gemeente!
Vergeet niet om in uw verzoekschrift ook te vragen naar afschriften van de openingsdocumenten alsook naar de toenmalig of tussentijds opgemaakte volmachten!
Van en voor de gelden die cash werden opgehaald is het aangewezen om ook kopies te vragen van de desbetreffende kwijtschriften; blijven de afhalingen die werden overgeschreven naar een andere rekening.. dan zou het goed zijn dat U de namen van bedoelde rekeninghouders (bestemmelingen) kent of dat U andermaal vraagt naar de namen van de begunstigden als U ze niet zou kennen..... let wel, dit kost allemaal geld; tenzij U zich hebt laten verzekeren en dat nog voor het openvallen van de nalatenschap!!!
Verijwderd na pm van TS.
Laatst gewijzigd door Creatief op 29 aug 2012 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Berichten: 2513

#14 , 25 aug 2012 18:59

Verwijderd na pm van TS
Laatst gewijzigd door Creatief op 29 aug 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 25 aug 2012 19:03

En bij Febelfin KON je enkel de rekeningnummers krijgen van al de banken, waar je ouders een rekening hadden.

Je kan enkel de bankhistorieken opvragen van de laatste 10 jaar. Dus vandaag zijn 25 augustus 2012. Vanaf vandaag kan je 10 jaar teruggaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”