Erfenis. 2 kinderen. 1 kind overleden.

LukasT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis. 2 kinderen. 1 kind overleden.

#1 , 26 mar 2024 15:25

Beste(n),

Samengevat:
- 1 moeder
- 2 kinderen (1 wettelijk samenwonend met 2 kinderen, 1 gescheiden met 2 kinderen)
- 2 x 2 kleinkinderen

Enkel mijn moeder is nog in leven. Als erfgenamen in 1e graad zijn er 2 kinderen (ik en mijn broer). Mijn broer is ongeneeslijk ziek en heeft nog slechts enkele jaren te leven. Voor het mijn erfdeel zijn er geen vragen. Voor het erfdeel van mijn broer echter wel.
Aangezien hij ongeneeslijk ziek is, zal hij hoogstwaarschijnlijk ook nooit erven. De vraag betreft de volgende: Naar wie gaat de erfenis van mijn moeder indien zij komt te overlijden en mijn broer is reeds overleden? Gaat er nog steeds 50% naar mezelf en 50% naar de minderjarige kinderen van mijn broer? Of wordt de erfenis dan anders verdeeld? En wie betaalt de successierechten dan?

Dit aangezien de kinderen van mijn broer uiteraard ook nog een moeder hebben, maar deze persoon leeft in onvrede met onze familie. Zij heeft ook zware financiële problemen. De schrik zit er wat in dat zij het erfdeel van de minderjarige (7 & 9) kinderen van mijn broer zou gebruiken voor eigen doeleinden.

Alvast hartelijk dank.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 mar 2024 15:31

"Gaat er nog steeds 50% naar mezelf en 50% naar de minderjarige kinderen van mijn broer?"
Ja. Zij erven door plaatsvervulling.
Elke erfgenaam betaalt erfenisrechten volgens wat hij heeft geërfd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 26 mar 2024 19:55

Zolang de kinderen minderjarig zijn, wordt hun erfenis beheerd door hun enige overblijvende ouder. Die zal wel toestemming moeten vragen aan de vrederechter bij belangrijke beslissingen zoals aanvaarding van de erfenis, verkoop van een huis, hypotheek nemen,...
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”