voorschot op erfenis

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

voorschot op erfenis

#1 , 24 feb 2024 11:09

Besten,

vorige maand overleed mijn vader. Er was geen testament dus mijn moeder erft het huis voor de helft in volle eigendom en wij de kinderen ieder zijn deel van de andere helft in naakte eigendom. Geld is er niet zoveel.

Nu heb ik twee jaar geleden een voorschot op mijn erfenis gekregen om een huis te kunnen kopen. Een bedrag van 65000euro. Ik zou graag de successierechten op de helft daarvan nu betalen (deel van mijn vader) en rest als mijn moeder ooit komt te overlijden. Dit vooral om de successierechten een beetje te spreiden. Kan dit?

Wie moet daar verder mee akkoord zijn? Ik heb zussen en broers en een moeder die akkoord zouden zijn met wat voor mij het voordeligst is. Echter één zus gaat nooit akkoord zijn en willen wat voor mij het nadeligst is. Heb ik haar toestemming nodig?


alvast vriendelijk dank voor uw antwoorden,

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 feb 2024 18:49

Hetgeen jij voorstelt is eigenlijk hetgeen moet. Je hebt idd de helft van dat bedrag gekregen van uw vader, de andere helft van moeder.
Ben jij de enige die een bedrag heeft ontvangen van de ouders?
Misschien best een notaris inschakelen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2024 20:02

Beste Wanton,

ik ben inderdaad de énige die een voorschot heeft gehad.
Ik heb mijn moeder aangeraden een notaris te nemen (juist omwille van dat voorschot) maar zij heeft gekozen voor een expert in erfenisrecht bij een adviesbureau. (mijn moeder kende iemand die dat ook had gedaan en dat zou goedkoper zijn dan een notaris).
Het is deze expert die mij zei dat wij kinderen moesten overeenkomen of ik het ganse bedrag nu zou aangeven of half. En dat als wij daarin niet zouden overeenkomen het tot een rechtszaak zou kunnen komen.
Maar U zegt dus dat het wettelijk zowiezo de helft nu is en de andere helft later. Waar of hoe kan ik die wet terugvinden zodat ik hem dat kan bewijzen.

vriendelijk bedankt alvast

Reclame

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 feb 2024 14:56

Wet is dat niet. Wel gevolg van het huwelijksrecht. Als ouders dan een schenking doen, is dat eigenlijk de helft van elk. Naar erfbelasting toe is splitsing ook voordeliger.
Als u als enig kind een schenking heeft ontvangen, moet dit ooit gecompenseerd worden. Hou daar rekening mee. Daarom : contacteer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2024 15:59

dank je wel Wanton

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 feb 2024 19:33

Indien uw moeder nog minstens 1 jaar leeft dan moet u op dat deel van de schenking geen erfenisrechten meer betalen.
Uw broers en zussen kunnen wel nog steeds compensatie vragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2024 08:09

bedankt Wanton en Thomas Morus.
Spijtig genoeg krijg ik mijn moeder niet overtuigd om een notaris te nemen.
Of zou ik apart een notaris nemen ivm het voorschot?
Kan ik ergens daar iets van vinden dat dat het gevolg is van het huwelijksrecht dat ik van ieder de helft erf?
Nogmaal bedankt

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 26 feb 2024 16:41

Bij het wettelijk stelsel zijn de bezittingen en eigendommen - behalve specifieke situaties - tegelijk van beiden. Indien men iets wil weggeven, kopen.... is dat met gezamenlijke gelden. Ieder geeft dan evenveel waardoor beiden samen de schenking doen.
Is er een schenkingsdocument opgemaakt? Wat vermeldt dat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 feb 2024 16:56

Er is gewoon een papier geschreven dat ik dat bedrag gehad heb als voorschot op erfenis. (niet bij notaris gewoon onder elkaar). Meer staat er niet in. En het is ondertekend door iedereen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 27 feb 2024 20:39

Je zal ergens bij de aangifte op de voorziene plaats moeten vermelden dat u die schenking heeft ontvangen ad 32.500 euro. De verdeling gebeurt eigenlijk op de helft van de gemeenschap plus die 32.500 euro. Dat noemt men de fictieve massa. Concreet : de tegoeden van vader op dag van overlijden verhoogd met de schenkingen die hij ooit heeft gedaan. Dat 'voorschot' wordt nu gecompenseerd. Het kost u dus niets extra. U krijgt gewoon minder, hoe dan ook.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 feb 2024 22:26

dank je wel Wanton voor de uitleg.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 feb 2024 10:56

wie wat beweerdelijk erft in #1 klopt niet.

los daarvan dient men in dit verhaal onderscheid te maken tussen de fiscale aangifte enerzijds en de verdeling vd nalatenschap anderzijds.

indien bij de verdeling sommige erfgenamen eisen stellen die door andere erfgenamen niet aanvaard kunnen worden, zal een minnelijke verdeling niet kunnen gebeuren.
in dit geval zal ofwel de nalatenschap onverdeeld blijven, ofwel zal iemand een gerechtelijke vereffening-verdeling vragen.

de fiscale aangifte daarentegen is iets dat hoe dan ook moet gebeuren.
m.i heeft elke individuele erfgenaam het recht om zijn/haar versie in te dienen.
volgens mij is het in geval van verschillende versies aan team vaartstraat om uit te vogelen wat de omvang vd nalatenschap is.

geen enkele erfgenaam kan het moederlijke deel vd schenking in de vaderlijke nalatenschap proppen; ook niet om een andere erfgenaam te kl****.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 feb 2024 18:01

Bedankt Bullgod.

Maar wie is team vaartstraat?

mvg

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 29 feb 2024 18:23

Bedankt Bullgod.

Maar wie is team vaartstraat?

mvg
Dat zijn de tollenaars.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 feb 2024 18:27

ik dacht het al..... Mercikes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”