Attest erfopvolging

Paul0206
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Attest erfopvolging

#1 , 24 jan 2024 14:08

Mijn vader, X, overleed op 9/6/2023.

Hij maakte een testament op op 28/3/2011. Later vertelde hij me dat hij dit testament bij de notaris had laten vernietigen.

Ik vulde na overlijden de documenten nalatenschap in en verstuurde deze naar FOD te Aalst.

Wij kregen toen te horen van FOD dat er toch een testament bestond.

FOD zegde dat ik eerst een attest van erfopvolging had moeten vragen om de nalatenschap af te ronden.. Dit wist ik niet.

Op het testament werd geen stempel van de registratie aangebracht.
Notaris vraagt nu 685,20€ voor de neerlegging van het eigenhandig testament en 526.35€ voor akte van erfopvolging.

Gezien FOD weet had van een testament, moet dit toch in 2011 geregistreerd geweest zijn en betaald!?
Ik vernam dat een akte van erfopvolging sinds 1/1/2023 195€ kost en geen 526,35€.

Ik ken deze notaris niet en ben door zijn schrijven en vraag om betaling wantrouwend geworden. De notaris nam ook geen contact
met ons op na overlijden (moest blijkbaar binnen de week gebeuren?).

Beleefd verzoek dit na te kijken en mij te berichten, waarvoor dank.

Linda, enige erfgename volgens testament.

LeenW
Berichten: 12855

#2 , 24 jan 2024 14:19

Beste, ik heb uw contactgegevens verwijderd, aangezien dit een openbaar zichtbaar forum is en hier misbruik van kan worden gemaakt. U kan de antwoorden hieronder volgen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 jan 2024 13:21

Dat is dikwijls de normale werkwijze. Er wordt bij opmaak gemeld dat er een testament is. Maar de registratie, dwz. het vaststellen van de inhoud, gebeurt pas na het overlijden van de erflater.
Wist die notaris wel van dat overlijden? U had zelf uw eigen notaris kunnen contacteren. Die kon dat ook regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”