Huis nalaten

Bordero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huis nalaten

#1 , 10 jan 2024 19:56

Beste

Mijn vader is palliatief. Graag hadden wij zaken willen vastleggen.
Voornamelijk de woning.

Zij zijn getrouwd en ik ben enig kind. Graag hadden wij bij overlijden van mijn vader dat de volledige nalatenschap inclusief eigendom naar mijn moeder zou gaan. Dit vooral omdat ik financieel niet de successierechten kan betalen.

Is een eigenhandig testament daarvoor voldoende. Of “onterf” mijn vader me dan?

Wij dachten aan een notarieel testament maar deze prijzen zijn best hoog. Dus dachten wij aan een eigenhandig testament.

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 jan 2024 20:29

Die kunnen toch betaald worden met je erfenis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bordero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2024 20:41

Er is geen grote spaarboek ofzo

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 jan 2024 00:13

Er is geen grote spaarboek ofzo
Hoe gaat uw moeder dan de erfenisrechten betalen indien alles naar haar zou gaan?
Je zou het probleem enkel verplaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 jan 2024 11:45

Opgelet. Dit kan en moet zelfs geregeld worden via een wijziging/opmaak van een huwelijkscontract, met vb. een keuzebeding. Dit is de enige manier om het huis aan moeder over te laten. Indien die het huis erft, moet zij geen erfbelasting betalen vermits er geen successierechten zijn voor de partner qua gezinswoning. Indien er geen spaartegoeden zijn - hier is ook 50.000 euro vrijgesteld - is er waarschijnlijk niets te betalen.
Indien bij overlijden van moeder u het huis erft, kan u de rechten betalen na verkoop van de woning.
Maar het is nu nog te regelen via een wijziging van huwelijkscontract. Contacteer een notaris.
Indien dit niet meer kan georganiseerd worden, zal u toch erven en belasting moeten betalen. Hoeveel is de woning ongeveer waard?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bordero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2024 12:35

Laat ons zeggen dat de woning 250.000 waard is

Sirkii
Berichten: 5438

#7 , 11 jan 2024 14:48

Als je een handgeschreven testament maakt moet je hoedanook na t overlijden naar de notaris om de erfenisakte te schrijven. Registratie doet dit alleen als de wettelijke regels gevolgd worden.

Zoals reeds geschreven : erf de blote eigendom bij overlijden van de eerste en de andere helft bij overlijden van de tweede. Zo betaal je t minste. Leen desnoods. Een akte verlijden binnen de 4 maand na verkoop lukt bijna nooit.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 jan 2024 21:55

Een testament kan niet het door TS gewenste resultaat geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jan 2024 07:17

Helemaal met wanton.

Dikwijls is een constructie waarbij de overlevende partner erft niet aan te raden, aangezien er dan uiteindelijk 2 keer erfenisrechten worden betaald.

Als er echter in de familie weinig vermogen is behalve de gezinswoning, kan dit een goede oplossing zijn aangezien die vrijgesteld is.

Wanneer dan uiteindelijk je moeder zou overlijden, kan dan de woning verkocht worden om de erfenisrechten te betalen.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 12 jan 2024 10:49

Laat ons zeggen dat de woning 250.000 waard is
Zonder enig geschrift, houdt, bij overlijden van vader, uw moeder haar helft van de woning en erft het vruchtgebruik van de andere helft. U als enig kind erft dan de blote eigendom van vaders deel = de helft.
De helft van de woning = 125.000 euro, verminderd met de waarde van het vruchtgebruik, wat afhankelijk is van de leeftijd van moeder.
Stel moeder is 73 jaar, vruchtgebruik is dan 6 %. U wordt dan belast op 117.500 euro. Dat betekent een erfbelasting van 7.575 euro.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”